صفحه اصلی / بیانیه / بیانیه جمعیت حقوق بشر آذربایجان «ارک» به ‌مناسبت ۲۱ فوریه «روز جهانی زبان مادری»

بیانیه جمعیت حقوق بشر آذربایجان «ارک» به ‌مناسبت ۲۱ فوریه «روز جهانی زبان مادری»

از بیست سال پیش که مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۲۱ فوریه را «روز جهانی زبان مادری» اعلام کرده است، در اغلب کشورهای جهان پیشرفت‌ های چشمگیری در حمایت از زبانهای مادری و بومی صورت گرفته است و نهادهای بین‌المللی نیز فعالیت های خود را در دفاع از زبان مادری چند برابر کرده اند.

به عنوان مثال در اجلاس پلاتفرم اقلیت‌های ملی ـ زبانی سازمان ملل متحد در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۸ که نماینده جمعیت ارک نیز در آن حضور داشت، تصمیم گرفته شده که موضوع اجلاس سال ۲۰۱۹ «زبان مادری» باشد. همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۹ را سال «تکریم از زبانهای بومی» اعلام کرد و سازمان علمی ـ آموزشی ملل متحد «یونسکو» روز ۲۸ ژانویه ۲۰۱۹ مراسم فعالیت برای «تکریم از زبان های بومی» در سال جاری را افتتاح نمود.

نماینده جمهوری اسلامی هم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به «روزجهانی زبان مادری» رای مثبت داده و هم «سال تکریم از زبان های بومی» را پذیرفته است اما دولت ایران نه تنها هیچ اقدامی در دفاع از زبان های بومی در داخل کشور انجام نداده است، بلکه چهل سال است که اصل ۱۵ قانون اساسی را نیز که مصوبه خود جمهوری اسلامی است، اجرا نمی کند و بجای آن فعالین گروههای اتنیک را که خواهان آموزش به زبان مادری هستند به اتهامات واهی دستگیر و زندانی می کند.

زبان مادری تنها یک وسیله ارتباطی نیست بلکه زبان مادری هر ملتی بیانگر هویت، میراث فرهنگی، تاریخ و هستی آن ملت است. جمهوری اسلامی با جلوگیری از آموزش به زبان مادری، آسیمیلاسیون اجباری را به سه چهارم جمعیت کشور که زبان مادری شان فارسی نیست تحمیل می کند و ژنوساید فرهنگی در حق ملل غیرفارس انجام می دهد.

جمعیت حقوق بشر ارک ۲۱ فوریه «روز جهانی زبان مادری» را تبریک می گوید و ضمن بزرگداشت این روز بین‌المللی اهم خواسته های فرهنگی زبانی آذربایجانی ها را یک بار دیگر یادآوری کرده و خواهان اجرای تمامی آنها برای حفظ و تقویت زبان ترکی آذربایجانی می باشد:

۱ – رسمی شدن زبان ترکی آذربایجانی

۱ ـ آموزش به زبان ترکی آذربایجانی در تمامی سطوح تحصیلی

۲  ـ تشکیل فرهنگستان زبان و ادب ترکی آذربایجانی

۳ ـ تاسیس تلویزیون و روزنامه سراسری به زبان ترکی آذربایجانی

۴ ـ پایان دادن به تحقیر زبانی و تحریف تاریخ تُرکان در کتابهای درسی

مسئول جمعیت حقوق بشر ارک

ژاله تبریزی 

۱۹ فوریه ۲۰۱۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *