صفحه اصلی / ایران / ایران: آموزش اجباری فارسی از چهار سالگی به جای آموزش زبان مادری در دولت روحانی

ایران: آموزش اجباری فارسی از چهار سالگی به جای آموزش زبان مادری در دولت روحانی

معاون وزارت آموزش و پرورش دولت ایران با اعتراف به محرومیت امکانات فرهنکی و اقتصادی در مناطق غیر فارس از طرح اجبار کودکان غیر فارس برای آموزش فارسی از چهار سالگی خبر داد.

دولت ایران که بارها وعده آموزش زبان مادری در مدارس را داده است با این طرح جدید سرعت آسیمیلاسیون زبانی کودکان غیر فارس را بیشتر میکند.

وزارت آموزش و پرورش دولت فارس ایران،قصد دارد با صرف هزینه‌های هنگفت، به جای آموزش زبان مادری در مدارس ، آنان را از چهارسالگی برای صحبت کردن به زبانی غیرمادری آموزش دهد.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره طرح‌های جدید قابل اجرا در مناطق محروم و دوزبانه برای سال تحصیلی، گفته است:

در مناطق محروم و دوزبانه، عموماً خانواده‌ها با امکانات کم اقتصادی و قاعدتاً امکانات کم فرهنگی حضور دارند که شاید کودک پیش از مدرسه، حتی کتابی هم در دست نگرفته باشد یا در معرض تجربه‌های فرهنگی مانند فیلم دیدن، تئاتر رفتن و … هم قرار نگرفته باشد و وقتی به کلاس اول می‌رود، در مقایسه با دیگر دانش‌آموزان در شرایط برابر نیست. حال اگر فرد در مناطق دوزبانه باشد، درک صحبت به زبان فارسی هم برایش دشوار است و ما عملاً این کودکان را اگر پیش از کلاس اول رها کرده باشیم، در خطر شکست تحصیلی قرار می‌دهیم.

وی در خصوص دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان بدون بیان دلیل اصلی این افت یعنی عدم آموزش به زبان مادری کودکان و تحمیل زبان فارسی به کودکان در نظری غیر کارشناسانه اظهار کرده است: شکست‌های تحصیلی که در مناطق دوزبانه با آن روبرو هستیم به دلیل عدم توانایی هوشی دانش‌آموزان نیست بلکه به دلیل عدم توانایی درک زبانی در مدرسه است که آنها موفق نیستند و مدرسه را گاهی رها می‌کنند. به همین دلیل طرح ما این است که پیش‌دبستانی در مناطق محروم و برای بچه‌های دوزبانه اجباری شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در توضیح بیشتر این طرح بیان کرده است: برای سال تحصیلی آینده، بنا را بر این گذاشتیم که بچه‌های مناطق محروم و دوزبانه را به مدت دو سال پیش از شروع رسمی مدرسه یعنی از چهارسالگی به پیش‌دبستانی بفرستیم چرا که در این مناطق دچار چالش‌های بسیار هستیم و اگر می‌خواهیم کودک مدرسه را رها نکند و در مدرسه موفق باشد و آینده خوبی داشته باشد، به این اقدام نیاز داریم.

وی هدف از این طرح را کسب مهارت زبانی فارسی عنوان کرده است.

لازم به یادآوری است،وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی عجیبی از ممنوعیت تدریس دروس به زبان فارسی در مدارس سخن گفته و از لزوم صحبت کردن به زبان فارسی در داخل مدرسه سخن گفته بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *