صفحه اصلی / آذربایجان / اتصال راه آهن ترکیه و روسیه از طریق آذربایجان

اتصال راه آهن ترکیه و روسیه از طریق آذربایجان

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان شمالی اعلام کرد با ایجاد کریدور نخجوان جریان خطوط ریلی ترکیه با عبور از آذربایجان (آزربایجان) به روسیه متصل خواهد شد.

رئیس جمهور آزربایجان عصر دوشنبه (۲۲ دی) در دیدار دوجانبه با رئیس جمهور روسیه بر اهمیت بند ۹ توافقنامه ۱۰ نوامبر و بیانیه سه جانبه تشکیل گروه کاری پیشرفت قاراباغ تاکید داشت.

به گزارش دفتر ریاست جمهوری آزربایجان شمالی، پرزیدنت علی اف گفت: «جلسه ی بسیار مفید و سودمندی بود، براساس نتایج جلسه بیانیه ای امضا کردیم. پس از گذشت ۲ ماه از پایان جنگ و حوادث سال گذشته، این دومین بیانیه ای است که به امضا رسید.»

الهام علی اف اظهار داشت: «این بیانیه با هدف ایجاد یک وضعیت کاملا جدید در منطقه ما و در راستای احیای ارتباطات حمل و نقل است. این برای ما بسیار مهم است، زیرا پس از گذشت ۳۰ سال، آزربایجان می تواند از طریق ارتباطات حمل و نقل از طریق ارمنستان با جمهوری خودمختار نخجوان ارتباط برقرار کند. (همزمان) این کشور (ارمنستان) از طریق آزربایجان به روسیه و ایران دسترسی ریلی خواهد داشت. ما همچنین از طریق جمهوری خودمختار نخجوان به بازار ترکیه دسترسی خواهیم داشت، امتداد راه آهن ترکیه و روسیه به یکدیگر متصل می شوند.»

 رئیس جمهور آزربایجان افزود: «این بیانیه چشم اندازهای خوبی را ایجاد می کند، کارگروهی که ما ایجاد کرده ایم به طور موثر فعالیت و به صورت دوره ای در مورد اجرای پروژه ها به ما گزارش خواهد داد. یک پروژه وجود ندارد، چندین پروژه وجود دارد. من اطمینان دارم که همه آنها اجرا می شوند.»

پرزیدنت علی اف پیشتر نیز در جلسه هیات دولت آزربایجان تاکید داشت پس از ایجاد کریدور نخجوان، روسیه، ارمنستان و ایران نیز از آن استفاده خواهند کرد.

با ایجاد کریدور نخجوان، خط راه آهن روسیه که از جنوب به خطوط ریلی آزربایجان متصل است، از طریق آزربایجان و با عبور از نخجوان به ترکیه وصل می شود.

براساس بیانیه سه جانبه امضا شده میان رهبران آزربایجان شمالی، روسیه و ارمنستان در تاریخ دوشنبه (۲۲ دی) تمامی مسیر حمل و نقل ریلی و جاده ای منطقه مجددا باز خواهد شد.

همچنین، طبق توافقنامه ۹ ماده ای سه جانبه باکو-مسکو-ایروان، میان مناطق غربی آزربایجان شمالی با نخجوان، در اراضی ارمنستان یک کریدور زمینی ایجاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *