صفحه اصلی / آذربایجان / اردبیل: ادامه توزیع کتاب همزمان با روز جهانی زبان مادری«آذربایجان محروم از زبان»

اردبیل: ادامه توزیع کتاب همزمان با روز جهانی زبان مادری«آذربایجان محروم از زبان»

فعالین ملی مدنی آزربایجان (آذربایجان) جنوبی امروز ۲ اسفند ۱۳۹۹ همزمان با ۲۱ فوریه روز جهانی زبان مادری در اعتراض به محرومیت ملت آزربایجان جنوبی از تحصیل به زبان مادری اقدام به توزیع کتاب در شهر اردبیل کردند.

فعالین مدنی آزربایجان جنوبی در اردبیل علی رغم برودت هوا با حضور در سطح شهر و توزیع کتابهای تورکی در بین رهگذران دلایل نامگذاری ۲۱ فوریه بعنوان روز جهانی زبان مادری و اهمیت تحصیل به زبان مادری را توضیح دادند.

همزمان با روز جهانی زبان مادری؛ فعالین شهرهای آزربایجان جنوبی با توزیع کتاب، پخش تراکت های تبریک، توزیع شکلات، دیوارنویسی و گرافیتی و اطلاع رسانی در صفحات مجازی «لزوم تحصیل به زبان‌مادری» در تمامی مقاطع تحصیلی را یادآور شده، خواستار اجرای اصول و مواد کنوانسیون ها و میثاق نامه های بین المللی حقوق زبانی توسط دولت ایران می گردند.

روز ۲۱ فوریه از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده است تا به اهمیت موضوع و لزوم تدریس به زبان مادری تاکید گردیده و دولت ها را متعهد به اجرای این اصل بدیهی انسانی نماید.

در ایران شهروندان تورک آزربایجان جنوبی از بسیاری از حقوق اولیه خود مانند «حق آموزش به زبان مادری»، «حق داشتن تلویزیون سراسری به زبان تورکی»، «حق داشتن روزنامه تورکی سراسری» محروم اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *