صفحه اصلی / آذربایجان / اردبیل: تخریب سنگ قبور تاریخی و قبرهایی با مضمونهای تورکی

اردبیل: تخریب سنگ قبور تاریخی و قبرهایی با مضمونهای تورکی

«غریبان» نام یکی از آرامستان های داخل شهر اردبیل واقع در محله قدیمی غریبان «قریب لر» پایین تر از میدان مادر است.

با اینکه جای دفن در آن اندک است اما کفن و دفن در آن همچنان ادامه دارد و بیشتر قبرهای قدیمی در این آرامستان نیز از بین رفته اند.

در این آرامستان تعداد زیادی از شهدای جنگ ایران و عراق، بزرگان و ریش سفیدان، علما، هنرمندان، زنان و مردان از همه اقشار مختلف جامعه در این قبرستان به خاک سپرده شده اند.

قبل از سال ۱۳۵۷ قبرستان بصورت یک دست و بدون تقسیم بندی بود بعد از انقلاب از میان قبرستان خیابان کشی نموده و بسیاری از قبور قدیمی را نیز از بین برده اند.

اکنون قبرستان به دو قسمت نامساوی تقسیم شده است؛ قسمتی در این طرف خیابان «غریبان» و قسمتی آن طرف خیابان «علیه» که مسجد علیه نیز آن طرف خیابان قرار دارد.

بعد از چند ماه نیز در یکی از نصف های این آرامستان راه دیگری برای عبور و مرور پیاده ها درست شده است، که این عمل نیز به نابودی تعداد زیادی از قبرها منجر شده است.

اکنون نیز بیش از ۲ سال است که سازمان آرامستان های شهرداری اردبیل با نیت پروژه همسطح سازی آرامستان ها در اردبیل کمر به نابودی و تخریب مابقی قبور در آرامستان غریبان نموده است.

بعد از همسطح سازی و تخریب اکثر قبرهای تاریخی در آرامستان های: بهشت فاطمه، علی آباد«دیک باشی»، ججین و قاسمیه حال نوبت قبرستان داخل شهری غریبان است. که مانند نامش در میان این بی توجهی ها غریب و درمانده مانده است.

به بیان مراجعه کننده گان وقتی به داخل قبرستان که وارد میشویم تپه هایی از شن و ماسه، سیمان، زباله های شهری و تکه های شکسته شده سنگ قبر و آجرها را مشاهده می‌کنیم.

سنگ اکثر قبرها به کلی از بین رفته است برخی سنگهای گران قیمت قبرها نظیر گرانیت و مرمر را از جایش کنده و به گوشه ای تکیه داده اند. قبرهایی که صاحب ندارند و رویشان سیمانی است را نیز زیر خاک پنهان کرده اند. یعنی سنگهای بدون صاحب از سطح آرامستان به کلی محو شده است.

نکته قابل توجه در این میان این است که سنگ قبرهایی که اکثرا نوشته یا مضمون کاملا تورکی دارند را نیز به عمد تخریب نموده و شکسته اند. قبرهایی که تاریخ فوتشان به یک یا دو سال نیز نمی رسد.

در برخی موارد سنگ قبرهایی که جملات کنایه آمیز دارند را نیز تخریب نموده اند. جملاتی که به بیان خودشان کنایه و طعنه ای به اصل حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است.

در میان این تخریبات قبرستان فضایی کاملا بی ریخت به خود گرفته و از زیبایی های شهر کاملا کاسته شده است.

چند عدد تیرهای قدیمی چوبی چراغ برق ساخت روسیه نیز در همین قبرستان وجود دارد که بعضی از آنها را از پایین سوزانده اند. اما بعضی از آنها هنوز سر جایشان استوار مانده اند.

برخی قبرها نیز بعد از تخریب و بارش برف و باران شکل چاله مانندی به خود گرفته و بستر خوبی برای معتادان شده است. در برخی موارد مشاهده تعدادی سرنگ و زر ورق در کنار قبرها نیز گزارش می‌شود.

این بی مهری و بی توجهی از سوی مسئولان، شورای شهر و شهرداری اردبیل به قبوری که دست صاحبانشان از این دنیا کوتاه است باعث رنجیده خاطر شدن اکثر خانواده فوتی ها و شهروندان اردبیلی شده است.

عده ای از شهروندان میگویند که اعتراض کرده اند اما به نتیجه ای نرسیده اند مسئولان به ما زور می گویند؛ عده ای نیز اظهار داشته اند مسئولان به آنها گفته اند که بعد از عملیات همسطح سازی هزینه تخریب مزارها پرداخت خواهد شد اما این وعده در سایر قبرستان های مسطح شده اردبیل نتیجه نداده و هیچ گونه مبلغی نیز به خانواده فوتی ها پرداخت نشده است؛ اکثر شهروندان با هزینه خودشان سنگ قبرهایشان را بازسازی کرده اند.

رموز تاریخی پنهان شده در برخی سنگ قبرها و قبرستانهای تاریخی نظیر آرامستان «ججین»، «شهیدگاه شیخ صفی» و سایر قبرستانهای اردبیل نیز نیاز به تحقیق و کاوشهای باستان شناسی دارد که با همسطح سازی آرامستانها این اثرها و نقش و نگارها نیز به کلی از بین میرود و قبرستان یک شکل با سنگهای تازه آراسته می‌شود.

کشف اشیا تاریخی از قبور قدیمی و تپه های باستانی اردبیل یکی از مهم‌ترین ابزارهای مطالعه تاریخ، سنت‌ها، فرهنگ و آداب‌ و رسوم مردم یک منطقه است.

خلأ مطالعه قبور قدیمی اردبیل در وضعیتی پابرجاست که شهرداری اردبیل طرح هم‌سطح سازی آرامستان ها را یکی پس از دیگری اجرا می‌کند. در این طرح هیچ اثری از سنگ‌قبرهای قدیمی باقی نمی‌ماند و همگی با سنگ‌های جدید و یک شکل تعویض می‌شود.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *