صفحه اصلی / آذربایجان / اعتراض شهروندان آذربایجان جنوبی به اسکان اکراد مهاجر در مغان + فیلم

اعتراض شهروندان آذربایجان جنوبی به اسکان اکراد مهاجر در مغان + فیلم

شهروندان آذربایجان جنوبی با انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی، به اسکان برنامه ریزی شده کردها در شهرستان پارس آباد (پارساآباد مغان) استان اردبیل اعتراض کردند.

در یکی از این ویدیوها، یکی از شهروندان با انتشار تصاویری از حضور گسترده کردهای مهاجر در پارساآباد مغان، درباره تغییر ترکیب جمعیتی منطقه و پیامدهای فاجعه بار این مهاجرت ها هشدار می دهد.

او با بیان اینکه هم اکنون ۲ هزار مهاجر کرد در مغان اسکان داده شده، هشدار می دهد «این آمار در سالهای بعد چندین برابر خواهد شد.» این شهروند آذربایجانی می پرسد چه کسانی برای این دو هزار مهاجر کرد اشتغال ایجاد کرده اند و چرا شغل دو هزار شهروند بومی منطقه به این مهاجرین واگذار شده است.

او هشدار می دهد که در صورت عدم هوشیاری مردم، در سالهای آتی این مهاجران همانند دیگر مناطق آذربایجان جنوبی، برای این مناطق نیز ادعای ارضی مطرح خواهند کرد.

لازم به ذکر است، پیشتر در خردادماه ۹۹، فرماندار پارساآباد مغان ضمن اعتراض به  اسکان ۲ هزار مهاجر کرد در این شهرستان گفت: «حضور اکراد و ریشه اندازی آنها در مغان در آینده می تواند مسئله ساز باشد.»

عدالت حاجی پور در جلسه پیشگیری از خشونت شهرستان پارساآباد گفت: «نزدیک به ۲ هزار نفر کردزبان جهت انجام کار کارگری به شهرستان پارسآباد آمده و ساکن شده‌اند. با توجه به تفاوت های فرهنگی فراوان امکان دارد این مهاجرت ها در آینده باعث بروز مشکلات فرهنگی، خشونت و آسیب های اجتماعی بگردد.»

پیشتر فعالین ملی آذربایجان بارها در خصوص اسکان سیستماتیک کردها در مغان توسط حکومت ایران هشدار داده بودند.

حکومت ایران با اسکان کردها در نوارهای مرزی آذربایجان جنوبی با آذربایجان شمالی و ترکیه سعی دارد ارتباط  زمینی ترک های آذربایجان جنوبی با آذربایجان شمالی و ترک های ترکیه را قطع نماید و ترکیب جمعیتی آذربایجان جنوبی را به نفع کردها تغییر دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *