صفحه اصلی / آذربایجان / اعتراض صدها تن از فعالان فرهنگی آذربایجان به اظهارات نژادپرستانه و ترک‌ستیزانه «قطب‌الدین صادقی»

اعتراض صدها تن از فعالان فرهنگی آذربایجان به اظهارات نژادپرستانه و ترک‌ستیزانه «قطب‌الدین صادقی»

۳۳۴ تن از اهالی تئاتر، فرهنگ و هنر آذربایجان با صدور بیانیه ای به اظهارات نژادپرستانه و ترک ستیزانه «قطب‌الدین صادقی»، نویسنده و کارگردان کردزبان اعتراض کرده و خواستار برخورد با این فرد هتاک شده اند.

متن بیانیه فعالان فرهنگی آذربایجان‌ بدین شرح است:

از خدا خواهیم توفیق ادب

بی‌تردید برای آنانکه چشمی برای دیدن و گوشی برای شنیدن دارند، نیازی نیست تا نقش موثر آذربایجان و مردمان آن را در بزنگاه‌های سرنوشت ساز تاریخ ایران یادآور شویم. نیازی نیست تا نام قهرمانانی را که از این خاک برخاسته و برای حفظ و قوام تمامیت ایران از جان خود گذشته‌اند، ردیف کنیم. نیازی نیست داستان  رشادت های اهالی غیور آذربایجان را برای حفظ عزت و کرامت ایران و ایرانی، دوباره بازگو نماییم.

نیازی نیست درباره فرهنگ غنی میهن‌دوستی و جوانمردی آذربایجان و آذربایجانی داد سخن فرا دهیم، چرا که هر کس، اگر با ذره‌ای انصاف، نیم نگاهی به تاریخ ایران داشته باشد می‌تواند به کرات، نام آذربایجان و آذربایجانی را در صفحه صفحه پرافتخار آن ببیند و توصیف‌های منصفانه ارکان کشور را در این خصوص بشنود.

متن سخیف و سراسر یاوه‌بافی آقای قطب‌الدین صادقی در دنیای مجازی، که حتی اینستاگرام نیز به واسطه محتوای نژادپرستانه و تفرقه‌افکنانه، نسبت به حذف آن اقدام کرد، نمونه بارز تفکر منحطی است که پیش از این نیز توسط اشخاص دیگر، به طرق گوناگون بروز یافته، با این تفاوت که این بار این اقدام کینه‌ورزانه توسط کسی صورت می‌گیرد که اعتبار و وجهه فرهنگی‌اش در میان اهالی تئاتر زبانزد بوده است و اتفاقا همین امر، حساسیت مسئله را دو چندان می‌کند، چرا که روند عادی‌سازی توهین به اقوام را قوام و دوام خواهد بخشید.

آسیب‌های چنین تفکر واپسگرایانه‌ای هم از بعد فرهنگی، اجتماعی -که باعث شکاف‌های عمیق قومیتی می‌شود- و هم از باب امنیت ملی -که تمامیت جغرافیایی و سیاسی کشور را به مخاطره می‌اندازد و در نهایت مقدمات فروپاشی هویت ملی در ایران را رقم می‌زند- لزوم برخورد با آن را بیشتر روشن می‌سازد.

روی سخن این بیانیه با دولتمردان، نمایندگان مجلس، اهالی فرهنگ و هنر و اندیشه و در کل، تمام ملت ایران است.

اگر مسلمان هستید، از زبان قران کریم می‌گوئیم: “ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آنگاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند” (آیه ۱۳ سوره شریفه حجرات) همچنین آموزه‌های ارشادی سیره نبوی مملو از اشارات پیغمبر اسلام به نفی قوم‌گرایی و دعوت به احترام متقابل است، لذا کسی حق ندارد به کسی با نژاد و زبان و فرهنگ دیگر، توهین کند چرا که این امر مصداق بارز نامسلمانی‌ست.

اگر ایرانی هستید و به قانون اساسی باور دارید می‌گوئیم: روح قانون اساسی با نژادگرایی و قوم‌پرستی در تنافر است و اهانت به ادیان، مذاهب و اقوام ایرانی در اقدام اخیر و بجای مجلس شورای اسلامی جرم‌انگاری شده است.

اگر نه به شرع و نه به قانون اعتقاد دارید، به نام انسان و اخلاق انسانی، به نام منشور جهانی حقوق بشر و دیگر اسناد حقوق بشری بین‌المللی -خصوصا کنوانسیون رفع هر نوع تبعیض نژادی- می‌گوئیم: هرگونه توهین، تحقیر، برتری‌طلبی و تفاخر به زبان و قومیت و رنگ، امری مذموم و ناپسند است.

اگر قلب‌مان برای کشورمان می‌تپد بایستی این واقعیت را بپذیریم که کشور ما در طول تاریخ متکثر بوده و تحقق اصل وحدت در عین کثرت، نتیجه احترام متقابل و پاسداشت ارزش‌های فرهنگی تمامی اقوام در تعامل و همزیستی با یکدیگر بوده است و بی‌شک پس از این نیز تنها صیانت از این اصل، ضامن بقای این وحدت خواهد بود.

لذا با تکیه بر موارد فوق‌الذکر، ما امضاکنندگان این بیانیه، تحت عنوان ائتلاف همبستگی تئاتر استان آذربایجان‌شرقی، بر خود الزم می‌دانیم به نام شرع، قانون و اخلاق، با صدایی رسا، انزجارمان را از این تفکر منحط ابراز نماییم تا دیگر شاهد اقداماتی از این دست نباشیم.

همچنین از مقامات قضایی، نهادهای اجرایی، وکلای ملت و نیز اصحاب رسانه و اندیشمندان درخواست می‌کنیم با پیگیری و بررسی دقیق ابعاد این توهین آشکار، نسبت به محکومیت این عمل و برخورد در خور و متناسب با آن، اقدام مقتضی به عمل آید.

بیائید شانه به شانه هم، برای آخرین بار، کاری کنیم تا منادیان تفکر قوم‌گرایی و نژادپرستی، زبان در کام کشند و ایران، سرزمین تمام ایرانیان باشد.

با تقدیم احترام

رونوشت:

– استاندار محترم آذربایجان شرقی جناب آقای دکتر پورمحمدی

-وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسالمی جناب آقای دکتر صالحی

-نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه محبوب تبریز حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر آل‌هاشم

– نمایندگان محترم مردم مناطق ترکنشین در مجلس شورای اسالمی

– اصحاب محترم رسانه

-مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی جناب آقای دکتر محمدپور

-مدیر کل محترم هنرهای نمایشی کشور جناب آقای آشنا

-دادستان محترم تبریز جناب آقای محبوب علیلو

گفتنی است «قطب‌الدین صادقی» اهل سنندج و از هواداران گروههای تروریستی کردی است.  این فرد افراطی چند روز پیش در دفاع از متجاوزان ارمنی به خاک آذربایجان، در اظهاراتی سخیف و نژادپرستانه ترک ها و آذربایجانیها را با الفاظی از قبیل «حرام‌زاده، حیوان، وحشی، دزد و متجاوز» مورد خطاب قرار داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *