صفحه اصلی / آذربایجان / اعتراض نماینده مجلس به تبعیضات سیستماتیک ایران بر علیه آذربایجان جنوبی

اعتراض نماینده مجلس به تبعیضات سیستماتیک ایران بر علیه آذربایجان جنوبی

نماینده اهر و هریس به تبعیضات سیستماتیک اعمال شده از طرف دولت ایران بر علیه آذربایجان جنوبی انتقاد کرد.

دیروز سه شنبه ۲۱ اسفندماه ۹۷، «بیت‌الله عبداللهی» در نطق میان دستور خود در مجلس با اشاره به نقش آذربایجان در تاریخ ایران و خلق مشروطیت گفت: «چرا پیشرفت‌مان متناسب با این همه افتخار نیست؟ علت بی‌توجهی به وضعیت شهرستانهای اهر و هریس چیست؟»

عبداللهی با استناد به جزوه سازمان برنامه و بودجه استان آذربایجان شرقی، گفت: «براساس آمار این سازمان استان‌مان مهاجرفرست‌ترین استان کشور است. این مسئله نشان می‌دهد جوانان استان بیکارند، دانشگاهها توسعه نیافته، از سالن‌های ورزشی خبری نیست، بیمارستانها فاقد متخصص‌ها و تجهیزات کافی است، کشاورزی، مدارس، راه‌ها، ادارات، آموزش و پرورش مشکل دارد. وجود این مسائل نشانگر مسئله دیگری به نام «فقر و بیکاری» در آذربایجان شرقی است.»

او با اشاره به وضعیت اسفناک افتصادی آذربایجان گفت: «رتبه نهم را در تولید ناخالص داخلی داریم. فاصله معناداری با برخورداری و رفاه داریم. تولید سرانه استان طی سالهای گذشته پایین‌تر از متوسط کشوری بوده است.»

عبداللهی افزود: «سطح جمعیتی استان براساس همین آمار از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۹۵ کاهش یافته به نحوی که جمعیت آذربایجان در سال ۹۵ به ۴.۸۹ درصد کل جمعیت کشور کاهش یافته است. یک چهارم جمعیت شهر تبریز و یک چهارم شهرستانهای اهر و هریس، حاشیه‌نشین هستند حاشیه‌نشینان تبریز هم عمدتا از این دو شهرستان هستند.»

نماینده اهر گفت: «از سال ۱۳۹۴ تا امروز پرداخت تسهیلات بانکی در دو شهرستان اهر و هریس به شدت کاهش داشته است. با وجودی که سهم استان از اعتبارات بودجه‌ای کمتر از سایر استانها بوده اما درآمدهای مالیاتی استان به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و به بیش از ۳۱ درصد رسیده است که نشان می‌دهد پرداختی‌های مالیاتی آذربایجان شرقی از متوسط کشوری بالاتر است.»

او با اشاره به تبعیضات سیستماتیک اعمال شده بر علیه آذربایجان گفت: «رتبه اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای استان طی سالهای گذشته به ترتیب ۲۸ و ۲۹ کشوری بوده است که برای برنامه‌ریزان کشور مایه ننگ است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *