صفحه اصلی / آذربایجان / اعتراف یک رسانه معتبر ایرانی به عدم حضور جنگجویان تکفیری در جنگ قره‌باغ

اعتراف یک رسانه معتبر ایرانی به عدم حضور جنگجویان تکفیری در جنگ قره‌باغ

سایت «دیپلماسی ایرانی» متعلق به صادق خرازی، سفیر پیشین ایران در سازمان ملل و پاریس و معاون اسبق وزارت امور این کشور با انتشار مقاله مفصلی به ۱۷ دلیل مختلف اعلام کرد که اتهام حضور سلفی‌-‌تکفیری‌ها در جنگ ۴ ماه گذشته قره‌باغ با واقعیت‌های صحنه جنگ سازگاری نداشته و از طرفی آذربایجان نیز به علت برتری راهبردی نسبت به ارمنستان هیچ ضرورتی مبنی بر آوردن چند صد سلفی برای مخدوش کردن اقدامات راهبردی خود را نمی‌دید.

علیرضا علیزاده​​​​​​​، کارشناس مسائل قفقاز و نویسنده این مقاله در ادامه با اشاره به اینکه «نیروهای روسی از روز ۴۴ جنگ به عنوان نیروهای حافظ صلح در منطقه قره‌باغ حضور قوی داشته و تاکنون هیچ سند رسمی و محکمه‌پسند مبنی بر حضور نیروهای خارجی در این را منطقه نتوانسته ارائه دهند» گفته است: «این موضوع صرف یک اقدام عملیات روانی وسیع و گسترده برای توجیه شکست ارمنستان در مقابل آذربایجان، نامشروع‌سازی حمایت ترکیه از آذربایجان و همچنین ابزاری برای اعمال فشار بر جمهوری آذربایجان برای گرفتن امتیاز است».

وی یکی از اهداف زدن چنین اتهامی به جمهوری آذربایجان را «از کانون توجه خارج کردن حضور (گروه تروریستی) پ.ک.ک توسط ارامنه» دانسته و اظهار داشته است: «شواهد و قرائن موجود نشانگر حضور صدها نفر از جنگجویان و نیروهای پ.ک.ک و همچنین ارامنه افراطی از کشورهای سوریه، لبنان و حتی اروپا در جنگ دوم قره‌باغ در صف نیروهای نظامی ارمنی بوده است. دستگاه تبلیغی ارمنستان برای خنثی‌سازی اثرات روانی این حضور، سعی داشته است با عملیات روانی تهاجمی، حضور نیروهای تکفیری را در صف نیروهای نظامی آذربایجان تحت‌الشعاع قرار دهد».

علیزاده در تشریح این «عملیات روانی وسیع ارامنه» علیه آذربایجان و ترکیه گفته است: «با توجه به اینکه لابی ارامنه از نفوذ بسیار بالایی در رسانه‌های جهان برخوردار بوده است، تلاش می‌کند برای توجیه شکست‌های خود و غیرموجه کردن عملیات آذربایجان برای آزادی سرزمین‌هایش را با اتهام اتحاد سلفی‌ها به جنگ، مخدوش کند. در این راستا در طول جنگ اخیر هر روز بیش از ده‌ها مقاله در روزنامه‌های معتبر اروپایی، غربی و شرقی این اتهام را بدون رفرنس دقیق و با ماهیت عملیات روانی تکرار می‌کردند. نکته قابل توجه اینکه منابع همه این اخبار از مقاله شهروند کردزبان ترکیه‌ به نام «فهیم تاشتکی» در سایت المانیتور منتشر شده است. ایشان در اروپا پناهنده شده و به قصد اغراض سیاسی، علیه ترکیه این مطالب را نگارش می‌کند».

در ادامه مقاله خاطرنشان شده است: بعد از جنگ تمام کسانی که چنین ادعایی داشتند عقب کشیدند و حتی منکر چنین ادعایی شدند و آن را سوءتفاهم اعلام کردند. این درحالی است که رسانه‌های ایران هنوز «اندر خم یک کوچه‌اند» و خبرنگاری از خبرگزاری‌های ما در بین خبرگزاران ۴۰ کشور به طرح موضوعی می‌پردازد که منجر به سوءتفاهم و حتی تیرگی روابط ایران و آذربایجان می‌شود.

نویسنده یکی دیگر از دلایل خود را «توجه آذربایجان به حساسیت روسیه نسبت به جریان تکفیری‌-‌جهادی و رعایت خطر قرمزهای مسکو» برشمرده و تصریح کرده است: «با توجه به اینکه روس‌ها چندین دهه با جریان تکفیری-سلفی در قفقاز شمالی جنگیده‌اند و در سوریه هم با سلفی‌های چچنی مواجه بوده‌اند، به همین جهت آذربایجان حساسیت روس‌ها را کاملا در نظر گرفته تا مسکو نسبت به روند جنگ نظرش تغییر نکند و هیچ وقت با ورود چند صد تکفیری-سلفی بهانه‌ای به روس‌ها نمی‌دهند».

ناگفته نماند که پیش از این نیز برخی شخصیت‌های سیاسی و دیپلماتیک ایرانی اخبار رسانه‌های این کشور مبنی بر حضور جنگجویان خارجی برای حمایت از نیروهای جمهوری آذربایجان در نبرد آزادسازی قره‌باغ از دست اشغالگران ارمنی را تکذیب کرده‌اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

سیدعلی سقائیان، سفیر سابق ایران در ارمنستان و سفیر کنونی کشورش در برزیل چندی پیش در گفت‌وگو با همین وبسایت اظهار داشت: «انتشار اخباری درخصوص جابه‌جایی نیروهای تروریستی از سوریه به منطقه قره‌باغ بیشتر جنبه جنگ روانی و دیپلماتیک توسط ترکیه و جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان دارد».

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل در پاسخ به پرسش روزنامه کیهان پیرامون انتقال جنگجویان سوری به قره‌باغ، گفته است: «من اطلاع دقیقی ندارم». عبدالله گنجی، سردبیر روزنامه «جوان» وابسته به سپاه پاسداران نیز در توئیترش نوشته است: «نمی‌دانم خبر اعزام تکفیری‌ها به آذربایجان چقدر دقیق است، اما با تحلیل منطقی موضوع، صغری و کبری، بحث، چفت نمی‌شود».

گفتنی است مقامات بلندپایه و رسانه‌های ایران طی چندین ماه گذشته همواره ادعا کرده‌اند که جنگجویان سوری برای حمایت از نیروهای ارتش آذربایجان به قره‌باغ منتقل شده‌اند. با این وجود، هنوز هیچ سند معتبر و موثقی توسط آنها ارائه نشده است، جز اخبار برخی رسانه‌ها مانند «بی.بی.سی» عربی و فارسی که توسط خود مسئولین و حامیان جمهوری اسلامی همواره به دروغگویی متهم شده‌اند.

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *