صفحه اصلی / آذربایجان / الهام علی اف: کریدور زنگه زور را ایجاد خواهیم کرد

الهام علی اف: کریدور زنگه زور را ایجاد خواهیم کرد

رئیس جمهور آذربایجان (آزربایجان) در جریان سفر به جمهوری خودمختار نخجوان، بار دیگر تاکید کرد که باکو در اجرای این کریدور مصمم است.

پرزیدنت الهام علی اف امروز دوشنبه (۲۰ اردیبهشت) طی یک سفری کاری نیم روزه به نخجوان رفت و با حضور در آرامگاه شهدای جنگ ۴۴ روزه قاراباغ، یاد آنها گرامی داشت.

رئیس جمهور آزربایجان در جریان این سفر از ایستگاه راه آهن «اوردوباد» نخجوان بازدید به عمل آورد. او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «آز تی وی» گفت: «من به طور اتفاقی از ایستگاه راه آهن اوردوباد بازدید نکردم، این بازدید معنای نمادین بسیار خوبی نیز دارد. اخیراً از ایستگاه راه آهن مینجوان که حدود ۵۰-۶۰ کیلومتری ما واقع است و توسط ارامنه تخریب شده، بازدیم کردم. در آنجا دیگر راه آهنی وجود ندارد، دشمن منفور تمام زیرساخت های راه آهن را تخریب و غارت کرده است.»

الهام علی اف افزود: «در اینجا (اوردوباد) نیز مانند مینجوان یک مرکز مختص به راه آهن ایجاد خواهد شد. محدوده ای به عرض جغرافیایی ۴۰ کیلومتری واقع در زنگه زور غربی، زنگه زور شرقی (زنگیلان) را از نخجوان جدا می کند، که با ایجاد کریدور زنگه زور این دو منطقه مجددا به یکدیگر متصل خواهند شد. این کریدور ایجاد می شود و ارتباطات حتما باید باز شود.»

رئیس جمهور آزربایجان شمالی ادامه داد: «همانطور که می دانید، این موضوع در بیانیه مشترک ۱۰ نوامبر آمده است. از آن زمان تاکنون در جلسات کارگروه در سطح معاونان نخست وزیران آزربایجان، ارمنستان و روسیه گام های بسیار جدی در برداشته شده است. می توانم با اطمینان بگویم که کریدور ایجاد خواهد شد، کسی نباید در این مورد شکی کند. البته طرف آزربایجان به مسئولیت های خود و طبق بیانیه عمل خواهد کرد.»

او تاکید داشت: «همانطور که می دانید، من سنگ بنای راه آهن هورادیز-آغبند را گذاشتم. همچنین قطعه ۱۵-۱۶ کیلومتری تخریب شده در اینجا تا مرز ارمنستان ساخته خواهد شد. راه آهن نخجوان اکنون فعال است و قطارهای مسافربری و باری فعالیت دارند. بعد از احداث خط آهن هورادیز-آگبند در آزربایجان، تمامی زیرساخت های مورد نیاز تکمیل می شود. در مورد ارمنستان نیز می دانید که مالکیت راه آهن در اختیار روسیه است و به ارمنستان تعلق ندارند و لذا ما با طرف روسی گفتگوها را انجام می دهیم.

پرزیدنت علی اف همچنین افزود: «دستاورد تاریخی بعدی ما اتصال زنگیلان واقع در منطقه زنگزور شرقی به سرزمین باستانی ما یعنی غرب زنگزور و سپس با نخجوان و ترکیه از طریق اردوباد خواهد بود. مطمئنم که خواهد شد و شک ندارم. آزربایجان به مسئولیت های خود عمل کرده و تمام تلاش خود را می کند تا اطمینان حاصل شود در اجرای این پروژه مشکلی وجود ندارد.»

به موازات راه آهن، دولت آزربایجان شمالی ساخت بزگراه جدید باکو-نخجوان با عبور از حاشیه رودخانه آراز را نیز آغاز کرده است.

ایجاد کریدور زنگه زور در توافقنامه امضا شده در ۱۰ نوامبر منعکس شده است. طبق توافقنامه ۹ ماده ای سه جانبه باکو-مسکو-ایروان، میان مناطق غربی آزربایجان شمالی با نخجوان، در اراضی ارمنستان یک کریدور زمینی ایجاد خواهد شد. همچنین بهبود روابط اقتصادی و توسعه حمل و نقل در منطقه پیش بینی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *