صفحه اصلی / آذربایجان / بیانیه تشکیلات های آزربایجان جنوبی در ارتباط با بیانه ۱۲ شهریور ۱۳۲۴

بیانیه تشکیلات های آزربایجان جنوبی در ارتباط با بیانه ۱۲ شهریور ۱۳۲۴

۷۶ سال قبل در ۱۲ شهریور ۱۳۲۴ در راستای مبارزه با نژاد پرستی رژیم پهلوی و احقاق حق تعیین سرنوشت آزربایجان جنوبی و تشکیل سیستم آزاد و دموکراتیک به رهبری سید جعفر پیشه وری، بیانیه ۱۲ ماده‌ای ۱۲ شهریور صادر گردید.

این واقعه تاریخی همزمان با شکست فاشیسم در جهان بود و تورکهای آزربایجان با نشان دادن اراده و شجاعت ملی در این روند تغییرات جهانی، حقوق و خواسته های ملی خود را با این درخواست به رژیم تهران ارائه کردند. در این درخواست ۱۲ ماده ای، حقوق فرهنگی، هویت ملی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر اساس سیستم دموکراتیک مبتنی بر حاکمیت قانون مطرح شده بود.

رژیم تهران که با درخواستها موافق نبود با کارشکنی های مختلف پاسخ داد. با وجود این موانع،  در عرض یک ماه اولین کنگره فرقه دمکرات آزربایجان در تبریز با شرکت ۲۴۷ نماینده برگزار شد و کنگره، اساسنامه و برنامه فعالیتهای فرقه دموکرات آزربایجان را تصویب کرد.

در این کنگره یک کمیته مرکزی ۴۱ نفره مشخص شد و سید جعفر پیشه وری به عنوان رئیس فرقه دموکرات آزربایجان انتخاب شد.

علیرغم تلاشهای فرقه دمکرات آزربایجان برای مذاکره با رژیم تهران به صورت متمدنانه برای برآورد کردن خواسته های سراسری تورکهای آزربایجان، این رژیم با یک سیاستی ارتجاعی و نژادپرستانه با ایده‌های دموکراتیک مخالفت کرد. با این وجود، بر اساس دستاوردهای انقلاب مشروطه در آزربایجان و بر اساس اصل حق تعیین سرنوشت آزاد و دموکراتیک ملتها، تصمیم گرفته شد تا حکومت ملی آزربایجان در ۲۱ آذر ۱۳۲۴ تأسیس شود. این تصمیم تاریخی بار دیگر نشان داد که تورکهای آزربایجان طرفدار آزادی، صلح و اندیشه دموکراتیک هستند.

ما به عنوان سازمانهای آزربایجان جنوبی با گرامی داشت بیانیه تاریخی ۱۲ شهریور، اعلام می‌کنیم شعار «آزادی ، عدالت ، حکومت ملی» را که در تبریز به صدا در آمد هدف تاریخی ملت خود میدانیم. ما ملت خود را به وحدت در این مسیر مقدس فرا می خوانیم و بر اهمیت مبارزه دموکراتیک سازمان یافته بر اساس اصول دولت ملی تاکید می کنیم.

جبهه آزادی (گاماج)

اتحادیه دموکراتیک ترکهای آزربایجان جنوبی (گادتب)

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان (دیرنیش)

جنبش بیداری ملی آزربایجان جنوبی (گاموح)

جنبش دانشجویی آزربایجان (آذوح)

حزب استقلال آزربایجان جنوبی (گایپ)

حزب دموکراتیک آزربایجان جنوبی (گادپ)

حزب لیبرال دموکرات آزربایجان جنوبی (گالدپ)

حزب مرکزی آزربایجان (آ.م.پ)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *