صفحه اصلی / آذربایجان / تایید حکم اعدام دو زندانی عقیدتی آذربایجانی به اتهام «توهین به پیامبر»

تایید حکم اعدام دو زندانی عقیدتی آذربایجانی به اتهام «توهین به پیامبر»

دیوان عالی کشور ایران حکم «یوسف مهراد و سعدالله فاضلی» دو زندانی آذربایجانی محبوس در زندان اراک که به اتهام «سب النبی»(توهین به پیامبر) به اعدام محکوم شده اند را تایید کرد.

«کانون مدافعان حقوق بشر» با اعلام این خبر اعلام کرد سعدالله فاضلی به اتهام «توهین به مقدسات» و «سب‌النبی» به سه‌بار اعدام و یوسف مهراد به یک‌بار اعدام محکوم شده‌ است.

بر اساس این گزارش، تلفن‌های این دو زندانی عقیدتی با دستور دادستان قطع شده و آن‌ها امکان هیچ‌گونه تماسی با خانواده‌های‌شان و با بیرون از زندان ندارند و شرایط این زندانیان عقیدتی بسیار «نگران‌کننده» می باشد. یوسف مهراد متاهل و صاحب سه کودک خردسال است.

یوسف مهراد چهارم خرداد ۹۹ در منزلش در اردبیل بازداشت و به اراک منتقل شده بود. حکم اعدام او و سعدالله زارعی توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک اراک در روز دوم اردیبهشت‌ماه صادر شد. آن‌ها در بخش دیگری از پرونده به «تبلیغ علیه نظام، تشکیل گروه، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری متهم شده بودند که به هشت سال حبس محکوم شده‌اند.»

کانون مدافعان حقوق بشر از تهدید مکرر این دو زندانی عقیدتی توسط مقامات قضایی و امنیتی خبر داده و نوشته است که معاون دادستان استان مرکزی به نام داوودی در چند روز گذشته در برخوردی تهدیدآمیز با یوسف مهراد و سعدالله فاضلی خطاب به آن‌ها گفته است: «من خودم به دلیل این‌که به پیامبر توهین کرده‌اید شما را اعدام خواهم کرد.»

این نهاد حقوق بشری احکام صادره توسط دادگاه اراک را «غیرانسانی» توصیف کرده و گفته است که این احکام به قصد سرکوب و به سکوت کشاندن منتقدان جامعه و محدود کردن آزادی بیان و نقض حق حیات منتقدان صادر می‌شود.

حکومت ایران در حالی درباره اتهاماتی چون «کفر گویی» و «سب النبی» مجازات اعدام صادر می‌کند که میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی، این تخلفات را جزو جرائم جدی تلقی نمی‌کند.

بر اساس آمار سازمان حقوق بشر ایران، طی شش ماهه نخست سال ۲۰۲۱، دست کم ۱۱۷ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند که ۳۰ نفر از آنها بلوچ بوده‌اند. طبق این گزارش، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه، اعدام‌ها به‌صورت فزاینده‌ای افزایش یافته و طی یک ماه، از ۲۸ خرداد تا ۲۸ تیر، دست‌کم ۳۸ نفر اعدام شده‌اند.

ایران با اعدام حداقل ۲۴۶ نفر در سال ۲۰۲۰ میلادی، پس از چین در رتبه دوم اعدام‌ها در جهان را داراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *