صفحه اصلی / آذربایجان / تایید حکم ۱۵ سال حبس تعزیری فعال سرشناس آذربایجان جنوبی عباس لسانی

تایید حکم ۱۵ سال حبس تعزیری فعال سرشناس آذربایجان جنوبی عباس لسانی

دیوان عالی ایران؛ حکم حبس تعزیری «عباس لسانی»؛ زندانی سیاسی و مدافع حقوق اتنیک ترکهای آذربایجان را با «رد فرجام خواهی» عینا تأیید کرد.

حکم ناعادلانه ۱۵ سال حبس تعزیری فعال ملی مدنی آذربایجان‌جنوبی؛ عباس لسانی توسط مرجع قضایی ایران تایید شد.

دیوان عالی ایران، عالی‌ترین مرجع قضایی در حکومت ایران است، که مدعی است به منظور نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم تشکیل شده‌است.

این خبر را «آقای محمدرضا فقیهی»؛ وکیل آقای عباس لسانی روز شنبه ۱۴ تیر ۹۹ پس از مراجعه به دیوان عالی ایران دریافت و به خانواده این فعال سرشناس آذربایجانی منتقل کرد.

پیش‌تر در دادگاه تجدید نظر استان اردبیل حکم عباس لسانی از ٨ سال به ۱۵ سال تشدید یافت.

دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به ریاست قاضی عتباتی روز سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹٨، با اضافه کردن دو سال حبس تعزیری به حکم قبلی و پنج سال به اتهاماتی که در دادگاه بدوی از آنها رأی برائت گرفته بود آقای عباس لسانی را به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

گفتنی است؛ «قاضی عتباتی»؛ پیشتر در سمت دادستان اردبیل نیز، کیفرخواست مربوط به دادگاه بدوی آقای لسانی را صادر کرده بود.

اتهامات مطروحه علیه «عباس لسانی»، در متن کیفرخواست صادره:

_ «تشکیل، اداره و عضویت در گروه به اصطلاح مدنی و قومی گاماج (شاخه اصلی) بوسیله چارت ترسیمی منتظم در پرونده توام با شکل‌گیری مجامع»،

_ «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تحریک و تشویق اقوام ترک در استان آذربایجان غربی از طریق سخنرانی و مصاحبه با رسانه‌های معاند نظام» و

_ «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار مطالب موهن بواسطه مصاحبه با مجامع، رسانه‌های گروهی معاند نظام با هدف ضدیت با کلیت نظام به نحو مستمر و مداوم» عنوان شده بود.

عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۷ در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز که پس از اعتراض وی به نحوه دادرسی و درخواست واخواهی مجدد وی در ارتباط با یک پرونده دیگر تشکیل شده بود قبل خروج از دادگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد.

وی از همان زمان بازداشت غیرقانونی تا به حال در زندان محبوس بوده اند و حتی وکیل ایشان نیز به جهت وکالت در این پرونده بازداشت و محاکمه شده است.

لسانی از معدود زندانیان سیاسی آذربایجان‌جنوبی و همچنین ایران است که علی‌رغم هشدارها در باره شیوع کرونا و ورود این بیماری خطرناک به زندانها من جمله زندان اردبیل حتی با گزارش سازمان عفو‌بین‌الملل نیز از حق آزادی موقت جهت ایمن ماندن از این بیماری برخوردار نگردیده است.

نهادهای امنیتی حکومت ایران، همچنین در اقدامی غیرانسانی از فعالیتهای اقتصادی خانواده لسانی در اردبیل جلوگیری و مغازه تعمیرات طلا و جواهرات فرزند او را پلمپ کرده‌اند.

عباس لسانی از پیشگامان مبارزه مدنی در ایران است که در طول نزدیک به سه دهه فعالیت مستمر همواره بازداشت، شکنجه، زندانی و تبعید شده است.

در این بین جامعه آذربایجان بارها در رابطه با پرونده‌سازیها علیه آقای لسانی دست به اعتراضات عمومی مختلف زده اند.

بالعکس نهادهای قوه قضایی حکومت ایران نیز در بازداشت دهها فعال آذربایجانی در دادنامه‌های صادره علیه آنها ارتباط و حمایتشان از فعالیتهای مدنی آقای لسانی را از مصادیق اتهام قلمداد کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *