صفحه اصلی / آذربایجان / تبریز: برچیده شدن مجسمه «تکم‌چی‌لر» پس از تخریب چندین باره

تبریز: برچیده شدن مجسمه «تکم‌چی‌لر» پس از تخریب چندین باره

مجسمه «تکم‌چی‌لر» پس از اینکه برای پنجمین بار پیاپی توسط دشمنان آذربایجان(آزربایجان) مورد تخریب قرار گرفت، توسط مسئولان شهرداری تبریز از سنگ فرش خیابان ولیعصر برچیده شد.

دیروز پنجشنبه ۲۹ آبانماه ۹۹ مجسمه معروف تکم‌چی‌لر تبریز برای پنجمین بار مورد تخریب قرار گرفت. برخی از شهروندان آزربایجانی، «پان ایرانیست ها» را عامل این تخریب معرفی می کنند و برخی نیز معتقدند هواداران گروههای تروریستی کردی در این تخریب نقش داشته اند.

با توجه به اینکه چندین دوربین مدار بسته در مغازه های اطراف محل نصب این مجسمه وجود دارد، مسئولان امنیتی ایران به راحتی می توانند عوامل تخریب کننده این مجسمه ها را شناسایی و مجازات کنند اما  از این کار خودداری کرده و علنا از دشمنان آزربایجان حمایت می کنند.

کاربران آزربایجانی انفعال و سکوت مسئولان ایران در خصوص تخریب چندباره مجسمه «تکم‌چی‌لر» را دهن‌کجی به تاریخ و فرهنگ آزربایجان تلقی می کنند.

«تکم چی» از شخصیت های اساطیری تورکان است. در ترکی «تکه» به بز نری گفته می‌شود که پیشاپیش گلّه حرکت می‌کند و در اساطیر آزربایجان نوید دهنده آمدن بهار هستند. آیین «تکم چی» نیز همزمان با فرا رسیدن بهار در شهرهای مختلف آزربایجان اجرا می شود و تکم چی لر با اجرای آیین هایی فرا رسیدن بهار را نوید می دهند.

لازم به ذکر است در اوایل تیرماه ۹۹ هم مجسمه ملا محمد فضولی از شاعران تورکی سرای بزرگ آزربایجان، از میدان منظریه تبریز ناپدید شد و تاکنون کسی در این باره پاسخگو نبوده است.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *