صفحه اصلی / آذربایجان / تبریز: خانه تاریخی کلانتر در آستانه نابودی کامل قرار گرفت+ عکس

تبریز: خانه تاریخی کلانتر در آستانه نابودی کامل قرار گرفت+ عکس

در تداوم نابودی آثار تاریخی آذربایجان (آزربایجان) جنوبی، خانه تاریخی کلانتر تبریز نیز به دلیل بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی و مرمت غیراصولی، در آستانه نابودی کامل قرار گرفته است.

این بنای نفیس، یادگار تورکان قاجار و خانه‌ «ابراهیم خان کلانتر» سومین شهردار تبریز می باشد که در محله‌ بیلانکوه (بیلانکی) تبریز و در باغ کلانتر قرار دارد و در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خبرگزاری ایسنا نوشت: «تخریب، تنها دردی نیست که این خانه‌ی تاریخی را تهدید می‌کند و این خانه به محل رفت و آمد برخی افراد مشکوک و برخی جویندگان طلا و عتیقه تبدیل شده است و آثار کند و کاوهای این افراد سودجو به وضوح در نقاط مختلف این خانه و محوطه‌ی آن به چشم می‌خورد.»

بر اساس این گزارش «گچ‌بری‌های بی‌نظیر خانه نیز فروریخته» و در نتیجه مرمت غیراصولی اداره کل میراث فرهنگی که در سال ۹۷، توسط گروهی از «مرمت‌گران غیربومی» انجام شده، «سقف خانه فرو ریخته» و «کف برخی از اتاق‌های خانه کاملا فرو ریخته و امکان پا گذاشتن در آن وجود ندارد.»

این اثر نفیس آزربایجان، تحت تملک اداره کل آموزش و پرورش استان است، اما اداره کل میراث فرهنگی وظیفه‌ مرمت و احیا و حفظ آنرا را بر عهده دارد.

هفته گذشته نیز تخریب یخچال تاریخی بیلانکی تبریز که جزو مجموعه تاریخی کلانتر می باشد، خبرساز شده بود. یخچال بیلانکی هم یادگار سلسله تورک قاجار است و در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت ملی رسیده اما در نتیجه بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی ایران، به زباله دانی تبدیل شده و در آستانه نابودی کامل قرار دارد.

بیلانکی یکی از محلات تاریخی شهر تبریز است و در دوره ایلخانی، بنیانگذاری شهرک دانشگاهی ربع رشیدی، توسط خواجه رشید الدین فضل الله همدانی بر اهمیت آن افزوده است.

سیاست نابودی سیستماتیک آثار تاریخی آزربایجان از دوره رضاخان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *