صفحه اصلی / آذربایجان / تحت فشار افکار عمومی آذربایجان، اسامی تحریف شده بازار تاریخی خوی تصحیح شد

تحت فشار افکار عمومی آذربایجان، اسامی تحریف شده بازار تاریخی خوی تصحیح شد

طی روزهای گذشته شهرداری خوی تابلوهایی را برای نصب در بازار تاریخی خوی آماده کرده بود که در آنها اسامی ترکی و قدیمی راسته‌های این بازار تاریخی آذربایجان تحریف و به فارسی تغییر داده شده بود.

در این تابلوها دهها نام ترکی راسته های بازار قدیمی خوی از جمله «بؤرکچو بازار، فرشچی‌بازار، میسگر بازار، پیچاقچی بازار، قیزیلچی بازار، پئنجرچی بازار، راستا بازار، قندچی بازار، دوشابچی بازار و …» به فارسی تبدیل شده بودند.

این اقدام اعتراضات را زیادی را برانگیخت و کاربران آذربایجانی در شبکه های اجتماعی این اقدام را در راستای اجرای افکار نژادپرستانه پان‌ایرانیستی و تغییر هویت ترکی آذربایجان قلمداد کردند و با نوشتن جمله «این شهر هویت خود را می طلبد»، به آن اعتراض کرده و خواستار تصحیح این تابلوها شدند.

در نهایت شهرداری خوی تحت فشار افکار عمومی آذربایجان، تابلوهای تحریف شده را تصحیح کرد و بر روی این تابلوها اسامی ترکی تاریخی راسته های بازار تاریخی خوی نگاشته شد.

روند تغییر و تحریف گسترده اسامی ترکی با هدف تحریف و انکار تاریخ و هویت ترک ها در ایران، از دوره پهلوی ها آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد.

در سالهای اخیر با بالا رفتن سطح آگاهی و رشد شعور ملی در میان ترک های آذربایجان جنوبی، شهروندان به ارزش و اهمیت این اسامی پی برده و با فشار به مسئولین، خواستار احیای اسامی ترکی معابر و محلات هستند.

در اردیبهشت ماه ٩٧، مهندس «رضا پاک نهاد»، سرپرست منطقه ٨ شهرداری تبریز با بیان اینکه «اسامی خاص قابل ترجمه یا تغییر نیستند»، از بازگشت اسامی ترکی به معابر بازار تاریخی تبریز خبر داد و خواستار همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در این زمینه شد.

در ١١ اردیبهشت ماه ٩٧، نیز «حمیدرضا حمیدی»، عضو شورای شهر زنجان، در جلسه علنی شورا، ضمن انتقاد از به «تاراج رفتن هویت شهر زنجان»، خواستار احیای اسامی ترکی معابر و محلات زنجان شد.

پیشتر در سال ۱۳۹۳، نیز شهرداری اورمیه، نام ترکی برخی از معابر و اماکن شهر اورمیه را احیا کرد و تابلوهایی در سطح شهر نصب کرد که اسامی تاریخی – ترکی این اماکن بر روی آن ها حک شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *