صفحه اصلی / آذربایجان / تحت فشار افکار عمومی آذربایجان؛ اصلاح تابلوی تحریف شده قیرخ پیلله پارس آباد

تحت فشار افکار عمومی آذربایجان؛ اصلاح تابلوی تحریف شده قیرخ پیلله پارس آباد

تحت فشار افکار عمومی آذربایجان و اعتراضات صورت گرفته؛ تابلویی که در آن نام ترکی آبشار «قیرخ پیلله» پارس آباد به فارسی تحریف شده بود، اصلاح شد.

حدود دو هفته پیش اداره میراث فرهنگی ایران با نصب تابلویی در منطقه نمونه گردشگری روستای «دوست کندی»، در اقدامی ترک ستیزانه نام آبشار «قیرخ پیلله» پارس آباد مغان را به «چهل پله» تغییر داد که اعتراض شدید شهروندان آذربایجانی را به همراه داشت.

دیروز چهارشنبه ۲۱ فروردین‌ماه ۹۸، «دهیاری و شورای» روستای دوست کندی تابلوی نصب شده توسط اداره میراث فرهنگی را اصلاح کردند و  نام ترکی «قیرخ پیلله» را در آن درج کردند.

میراث فرهنگی در حالی اسامی ترکی آذربایجان را به فارسی تحریف می کنند که «اسامی خاص» غیرقابل تغییر بوده و در هیچ کجای دنیا «اسم خاص» را تحریف و یا ترجمه نمی کنند.

ماه گذشته نیز شهرداری اردبیل نام تُرکی راسته «اونچو مئیدان» بازار تاریخی اردبیل را تحریف کرد و آنرا به فارسی تغییر داد.

تحریف اسامی ترکی در استان اردبیل در حالی رخ می دهد که پیشتر «جواد انصاری»، عضو شورای اسلامی شهر اردبیل خواستار بازگرداندن اسامی ترکی اماکن اردبیل شد و گفت: «ضرورت حفظ هویت اردبیل ایجاب می کند تا در نامگذاری اماکن و نقاط مختلف این کهن‌شهر از عناوین قدیمی و اصیل استفاده شود.»

او با بیان اینکه «ما با این اقدام در واقع به دست خود هویت شهر خود را از بین می بریم.»، تاکید کرد: «تا زمانی که در کسوت عضو شورای شهر اردبیل باشم، همه تلاش خود را برای بازگرداندن اسامی قدیمی و اصیل محلات و اماکن مختلف شهر اردبیل به کار خواهم گرفت.»

روند تغییر و تحریف اسامی ترکی با هدف تحریف و انکار تاریخ و هویت ترک ها در ایران، از دوره پهلوی ها اغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد.

در سالهای اخیر با بالا رفتن سطح آگاهی و رشد شعور ملی در میان ترک های آذربایجان جنوبی، شهروندان به ارزش و اهمیت این اسامی پی برده و با فشار به مسئولین، خواستار احیای اسامی ترکی معابر و محلات هستند.

پیشتر در سال ۱۳۹۳، نیز شهرداری اورمیه، نام ترکی برخی از معابر و اماکن شهر اورمیه را احیا کرد و تابلوهایی در سطح شهر نصب کرد که اسامی تاریخی – ترکی این اماکن بر روی آن ها حک شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *