صفحه اصلی / آذربایجان / درخواست نماینده ترکمن برای تدریس به زبان مادری در مدارس + ویدئو

درخواست نماینده ترکمن برای تدریس به زبان مادری در مدارس + ویدئو

نماینده گنبدکاووس خواستار اجرای اصل ۱۵ قانونی اساسی و اجازه آموزش زبان تورکی تورکمنی (ترکی) در مدارس شد.

امان قلیچ شادمهر؛ نماینده گنبدکاووس در جلسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از لزوم رفع ممنوعیت برای تدریس به زبان مادری در مدارس سخن گفت.

نماینده گنبدکاووس اظهار داشت: «اولین، مهمترین و طبیعی ترین حق انسانی، برقراری عدالت اجتماعی و حفظ زبان قومی و محلی است. مهمترین و بارزترین نماد و شناسه هر قوم و ملت زبان است. زبان عامل دوام و بقای هر ملت و قوم است.»

این نماینده تورکمن، خطر نابودی زبان ها در ایران را جدی دانست و گفت: «طبق اعلام یونسکو، در هر دقیقه یک زبان در حال نابودی است و در ایران نیز نزدیک به بیست زبان در معرض نابودی هستند.»

او افزود: «دغدغه هر شهروند، انتقال زبان مادری خود به نسل های آینده است. این یک فرصت طلایی است نه یک تهدید، همانطور که اقوام به صورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندیگی می کنند باید به همان صورت نیز تمام زبان ها در مدارس تدریس شود.»

نماینده گنبد کاووس ادامه داد: «پس تنها نگرانی دلواپسان این طرح واگرایی و تعصبات خشک است اما من اعتقاد دارم تدریس زبان مادری نه تنها باعث انسجام و وحدت بیشتر اقوام میشود، بلکه باعث دلبستگی بیشتر به زبان فارسی است. تدریس زبان مادری مخصوصا در مدارس ابتدایی در مدارس در کنار زبان فارسی تقویت زبان ملی است.»

امان قلیچ شادمهر تاکید داشت: «در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۷ طرح تدریس به زبان مادری در مجلس مطرح و در هر دو بار تصویب شده است. این امکان را بدهید تا این طرح، دولت را ملزم و مکلف کند تا شش ماه طرح را اجرا کند و دیگر معطل نماند.»

نماینده تورکمن با اشاره به عدم اجرای مصوبات مجلس درخصوص زبان مادری افزود: «یعنی طرحی را بیاوریم با عنوان الزام دولت به اجرای این اصل. وگرنه ما سابقه تایید طرح در سال های ۹۴ و ۹۷ در مجلس را داشتیم که سرنوشت نامعلومی دارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *