صفحه اصلی / آذربایجان / درگیری اهالی روستای «یولقون آغاج» تکاب با معدنکاران اصفهانی + عکس

درگیری اهالی روستای «یولقون آغاج» تکاب با معدنکاران اصفهانی + عکس

اعضای شورا و اهالی روستای «یولقون آغاج» شهرستان تکاب (تیکان تپه) با معدنکاران اصفهانی معدن «پاپاق قالا» درگیر شدند و مانع ورود تجهیزات و ماشین آلات جدید آنان به منطقه شدند.

«پاپاق قالا» محوطه ای باستانی با قدمت ۳ هزار ساله می باشد که در کنار روستای یولقون آغاج قرار دارد. این محوطه در سال ۱۳۸۵ در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در کنار این محوطه باستانی آزربایجان، تابلوی اداره میراث فرهنگی نیز نصب شده که بر روی آن نوشته شده «هر گونه دخل و تصرف، تخریب و تجاوز به محدوده باستانی جرم محسوب گشته و مطابق مقررات و تعزیرات ۷۵ قابل پیگیری قانونی است.»

با این وجود معدنکاران اصفهانی چندین سال است با استفاده از رانت و دور زدن قانون، سنگ های تراورتن این محوطه را استخراج می کنند و آسیب های فراوانی به محیط زیست و روستائیان منطقه وارد کرده اند. اخیرا نیز تجهیزات و ماشین آلات جدیدی را برای تاراج بیشتر، به منطقه فرستاده اند که موجب نگرانی و اعتراض شدید روستاییان شده است.

علاوه بر باستانی بودن محوطه، «فاصله قانونی ۵۰۰ متر هوایی معدن از روستا» رعایت نشده و تخریبات و گرد و غبار این معدن موجب آلوده شدن چراگاهها، باغات، اراضی کشاوری و آبهای منطقه شده و اهالی روستا را با مشکلات و بیماری های تنفسی مواجه کرده است.

صفحه اینستاگرام «یولقون آغاج» با انتشار گزارشی در ابن باره نوشت «تنها دستاورد این معدن برای مردم یولقون آغاج تخریب اراضی کشاورزی، جاده های روستایی، پوشش گیاهی و گیاهان دارویی نادر منطقه بوده است.»

به گفته اهالی روستا، چند سال پیش با شکایت روستائیان، اداره میراث فرهنگی تیکان تپه فعالیت این معدن را به دلیل تخریب مقابر باستانی پاپاق قالا متوقف کرد اما معدنکاران با استفاده از رانت و پرداخت رشوه به مسئولان در تهران، دوباره مجوز فعالیت گرفتند و تاراج تاریخ و طبیعت این منطقه آزربایجان را از سر گرفتند.

تیکان تپه (تکاب) با وجود دارا بودن دو معدن بزرگ طلای خاورمیانه(معادن طلای زره شوران و آغ دره) و هشتاد معدن سنگ، به دلیل سیاست های تبعیض آمیز حکومت ایران، به یکی از محروم ترین شهرستان های کشور بدل شده است و از کمترین امکانات زیربنایی نیز بی بهره است.

سهامداران و مالکان این معادن، از اهالی استان های فارس نشین مرکز کشورند و با انتقال خام مواد معدنی به مرکز کشور، مالیات و سود حاصل از این معادن به جیب مردم شهرهای اصفهان، کرمان، یزد و تهران منتقل می شود و این معادن عملا سودی برای اهالی تورک منطقه ندارد.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *