صفحه اصلی / آذربایجان / دیوارنویسی در اعتراض به یغمای معادن آذربایجان و فقر و بیکاری گسترده+ عکس

دیوارنویسی در اعتراض به یغمای معادن آذربایجان و فقر و بیکاری گسترده+ عکس

فعالین ملی مدنی آزربایجان در اعتراض به تاراج معادن آزربایجان جنوبی و فقر و بیکاری افسار گسیخته به دیوارنویسی گسترده در سطح شهر تبریز اقدام کردند.

در این دیوارنویسی گسترده در سطح شهر تبریز نوشته شده «آذربایجان سرزمینی که خاکش طلاست، ولی کودکانش در میان زباله ها دنبال غذا هستند»


سهامداران، مالکان و پیمانکاران معادن آزربایجان از اهالی استان های فارس نشین مرکز کشورند و با انتقال استخراجات این معادن به مناطق فارس نشین، سود حاصل از آن نیز به جیب مردم این مناطق سرازیر می شود و مردم آزربایجان نیز با فقر، بیکاری و مهاجرت دست به گریبانند.

علاوه بر این با عقد قرارداد ۲۵ساله بین حکومت های ایران و چین، علاوه بر فارس ها، چینی ها نیز به جمع غارتگران معادن آزربایجان جنوبی افزوده شدند و گزارش هایی از گسیل چینی ها برای غارت معادن آزربایجان جنوبی منتشر شده است.

در همین رابطه در فروردین ماه ۱۴۰۰، یک گروه چینی برای شناسایی ظرفیت های معادن آزربایجان به استانهای آزربایجان غربی و شرقی سفر کردند.

در همان زمان دبیرکل خانه صنعت و معدن تهران، اعلام کرد، سرمایه‌گذاری یا بهره‌برداری از معادن ایران از جمله معادن طلا، بخشی از سند همکاری ۲۵ساله بین ایران و چین است. شهرام شریعتی، به «تجارت نیوز» گفت: «چینی‌ها مدت‌هاست در معادن کشور کار می‌کنند، اما فقط دولت از جزئیات بهره‌برداری معادن طلای ایران به دست چینی‌ها مطلع است.»

لازم به ذکر است، بزرگترین معادن طلای خاورمیانه «معدن زرشوران و معدن آغ دره تیکان تپه»، بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه «معدن انگوران زنجان»، بزرگترین معدن مس خاورمیانه «معدن سونگون ورزقان»، به همراه صدها معدن دیگر در آزربایجان جنوبی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *