صفحه اصلی / آذربایجان / رئیس جمهور آذربایجان: ایران ۳۰ سال از قره باغ اشغالی برای ترانزیت مواد مخدر به اروپا و غارت درختان منطقه استفاده کرد

رئیس جمهور آذربایجان: ایران ۳۰ سال از قره باغ اشغالی برای ترانزیت مواد مخدر به اروپا و غارت درختان منطقه استفاده کرد

پرزیدنت الهام علی‌اف روز جمعه (۲۳ مهر) در سخنرانی ویدیویی در نشست مجازی سران کشورهای مستقل همسود از تبدیل شدن قاراباغ به مسیر ترانزیت مواد مخدر ایران در طول ۳۰ سال گذشته خبر داد.

رئیس جمهور آزربایجان شمالی گفت: «اراضی آزربایجان به مدت ۳۰ سال توسط ارمنی ها اشغال شده بود و ایران از این مناطق برای ترانزیت مواد مخدر به اروپا استفاده می کرد که ما مانع این کار ایران شدیم.»

الهام علی اف افزود: «سال گذشته جمهوری آزربایجان در جریان جنگ دوم قاراباغ آزربایجان ضمن تحت کنترل درآوردن ۱۳۰ کیلومتر مرز با ایران در محور قاراباغ که در اشغال ارمنستان بود، مسیر حمل مواد مخدر از مبدأ ایران به مقصد ارمنستان و از آنجا نیز به اروپا که از شهرستان جبرائیل می‌گذشت، را از بین برد.»

رئیس جمهور آزربایجان تاکید داشت: «پس از آزادسازی قاراباغ، مقدار مواد مخدر کشف شده توسط نیروی مرزبانی آزربایجان در سایر مناطق مرز آزربایجان و ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است.»

براساس گزارش های غیررسمی تا قبل از آزادسازی قاراباغ، بیش از ۹۰ درصد موادمخدر ترانزیتی ایران به اروپا از مسیر قاراباغ صورت می گرفت.

حکومت ایران همچنین از قاراباغ برای پولشویی، تامین مالی تروریست و دور زدن تحریم ها از طریق تجارت غیرقانونی استفاده می کرد.

رئیس جمهور آزربایجان شمالی گفت: «در طول مدت اشغال قاراباغ، خانه ها و ساختمان ها تخریب، آجرها و مصالح ساختمانی به ارمنستان و ایران فروخته شده است.»

الهام علی اف درباره غارت منابع طبیعی قاراباغ نیز گفت :«طبیعت نیز به شدت آسیب دیده است، حدود ۶۰ هزار هکتار جنگل قطع شده و به ارمنستان و ایران فروخته شده است.»

اشاره رئیس جمهور آزربایجان به  قطع ۶۰ هزار هکتار از درختان چنار در زنگیلان است.

زنگیلان بزرگترین جنگل های چنار را در منطقه داشته است که در سال های اشغال گری ارامنه با هدف تامین نیاز چوبی ایران قطع و تاراج شده اند.

وی افزود: «تا قبل از اشغال شوشا ۱۷ مسجد در این شهر وجود داشت که ارمنستان ۱۶ تای آنها را تخریب کرده است. آن یک مسجد نیز با هدف نشان دادن چندفرهنگ گرایی ارامنه باقی ماند و با کمک به اصطلاح متخصصانی از ایران معماری به دستخوش تحریف قرار گرفته و تلاش شد تا به شکل مسجد فارسی در بیاید.»

حدود سه سال پیش بدون هماهنگی دولت آزربایجان شمالی و به صورت خودسرانه، شرکت رسمی «پارت سامان جهان» ایران با هدف مرمت مسجد شهر شوشا، معماری اصیل آزربایجانی آن را حذف و به نسخه جدید ایرانی تغییر داد.

پرزیدنت علی اف پیش از این نیز در جریان نخستین سفر خود به شوشا، نسبت به تحریف معماری مسجد گوهرآقا شهر شوشا شدیدا اعتراض و انتقاد کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *