صفحه اصلی / آذربایجان / روسای جمهور آذربایجان و ترکیه «بیانیه شوشا» را امضا کردند

روسای جمهور آذربایجان و ترکیه «بیانیه شوشا» را امضا کردند

روسای جمهور دو کشور برادر آزربایجان(آذربایجان) و ترکیه «بیانیه شوشا» را امضا کردند.

علی‌اف و اردوغان روسای جمهور آزربایجان و ترکیه «بیانیه شوشا» را امضا کردند.

در بیانیه شوشا تاکید شد که افتتاح کریدور زنگه زور که آزربایجان و ترکیه را به یکدیگر متصل می‌کند و خط آهن نخجوان-قارص سهم مهمی در تحکیم روابط خواهد داشت.

طرف‌های بیانیه شوشا به نقش مهم ترکیه در فعالیت‌های مرکز مشترک ترکیه-روسیه در اراضی آزاد شده از اشغال تاکید کردند.

بیانیه شوشا: «آزربایجان برای پایان دادن به حمله ۳۰ ساله ارمنستان و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی، حمایت ترکیه را مهم میداند.»

بیانیه شوشا: «طرف‌ها در صورت بروز تهدید یا حمله به استقلال یا تمامیت ارضی هر یک از آنها توسط کشور ثالث کمک لازم را به یکدیگر ارائه خواهند کرد.»

بیانیه شوشا: «طرفین برای حل و فصل مسائل امنیتی و ثبات منطقه‌ای و جهانی مشترکا تلاش خواهند کرد.»

اردوغان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به‌عنوان ترکیه، ما هم می‌خواهیم روابط همسایگی جغرافیایی خود را به سمت همکاری‌های عمیق‌تری سوق دهیم. امیدواریم ارمنستان دست همبستگی و حسن نیتی را که به سوی آن دراز شده، بگیرد و از فرصت همکاری برای ایجاد یک آینده مشترک به‌خوبی استفاده کند. از یک پلتفرم شش‌جانبه مشتکل از ترکیه، آذربایجان، روسیه، ارمنستان، گرجستان و ایران بحث کردیم. دیگر می‌خواهیم با این پلتفرم منطقه را به یک منطقه صلح و آرامش تبدیل کنیم. ما (اردوغان و علی‌اف) آماده فداکاری در این پلتفرم جانبه هستیم. آقای پوتین نیز همینطور، با اقدامات انجام شده در این زمینه، منطقه به یک منطقه صلح تبدیل خواهد شد.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: هر کسی که تمایل کمک به موقعیت جدید در منطق را دارد، باید سیاست نفرت‌انگیز و تحریک‌آمیز را کنار بگذارد و به صلح و همکاری روی دهد. وقتی چنین احتمالی پیش می‌آید، ما هم آماده‌ایم برای عادی‌سازی روابط خود با ارمنستان آنچه لازم است را انجام دهیم.

اردوغان گفت: در نظر داریم در اسرع‌وقت در شهر باستانی شوشا سرکنسولگری افتتاح کنیم. بنابراین، اطمینان حاصل خواهیم کرد تا فعالیت‌های ما در منطقه به‌طور سریع‌تر و موثرتری انجام بگیرد.

وی با اشاره حمایت ترکیه از پروژه ساخت کریدور زنگزور جنوبی که توسط آذربایجان اجرا می‌شود، افزود: با اجرای این پروژه، کریدور مشترک جدیدی از شرق تا غرب افتتاح خواهد شد. این بسیار مهم است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *