صفحه اصلی / آذربایجان / سومین مصاحبه احمد اوبالی با رادیو وست وود وان آمریکا؛ انتخابات مجلس در آذربایجان جنوبی و آذربایجان شمالی

سومین مصاحبه احمد اوبالی با رادیو وست وود وان آمریکا؛ انتخابات مجلس در آذربایجان جنوبی و آذربایجان شمالی

آقای احمد اوبالی از اعضای موسس تشکیلات گاماج و موسس تلویزیون آذربایجان‌ جنوبی «گوناز تی وی» صبح پنجشنبه (۱۷ بهمن) در سومین گفتگو از سلسله گفتگوهایش با رادیوی آمریکایی به انتخابات پیش روی مجلس در آذربایجان شمالی و آذربایجان جنوبی پرداخت.

آقای «جان بتچلر» مجری شبکه نتورک وست وود وان رادیوهای «دبیلیو ام ای ال اف ام، ۷۷دبیلیو ای بی سی و دبیلیو ال اس»  در ابتدای برنامه به انتخابات پیش روی پارلمان آذربایجان شمالی  و حضور پر شور مردم در فضای سیاسی و همچنین کاندیداتوری پرشمار جوانان برای کسب مقام نمایندگی مجلس اشاره کرد.

جان بتچلر که در حال حاضر در پایتخت آذربایجان شمالی؛ باکو، حضور دارد، دیدگاه احمد اوبالی درباره اهمیت انتخابات مجلس آذربایجان شمالی برای مردم آذربایجان جنوبی را جویا شد.

ششمین دوره انتخابات مجلس نمایندگان جمهوری آذربایجان یکشنبه (۲۰ بهمن) در این کشور برگزار خواهد شد. یک هزار و ۶۲۲  نامزد انتخاباتی جهت راهیابی به مجلس ملی این کشور ثبت نام شده اند.

آقای اوبالی گفت: همانطور که اشاره کردید بسیار از جوانان آذربایجان شمالی برای کسب مقام نمایندگی مجلس کاندید شده اند. در جمهوری آذربایجان کاندیدها آزادانه می توانند ثبت نام کنند و نیاز به تایید شدن از سوی مرجع خاصی را ندارند. انتخابات مجلس ایران نیز طی چند هفته آینده برگزار خواهد شد اما به گونه ای متفاوت، ثبت نام برای کاندیدها نیز متفاوت است، کاندیدها در ایران باید از سوی حکومت تایید شوند که آیا صلاحیت دارند و یا خیر. تاکنون بسیاری از کاندیدها رد صلاحیت شده اند. بنابراین این یک انتخابات واقعی در ایران نیست اما در جمهوری آذربایجان انتخابات واقعی است، همه قشر جامعه از جمله جوانان می توانند کاندید شوند.

مجری برنامه سپس با اشاره به بیانات اخیر واشنگتن درخصوص برنامه هسته ای ایران و اعمال شدن تحریم های جدید، درخصوص آخرین وضعیت اقتصادی ایران پرسید.

موسس گوناز تی وی عنوان کرد: این واقعیت است که بسیاری از کارخانجات در ایران تعطیل شده اند، حکومت دیگر قادر به فروش نفت نیست و صنعت نفت این کشور با بحران روبروست. تحریم های آمریکا بسیار تاثیر گذار بوده است و حکومت دیگر قادر نیست پول مردم را با دزدین در خارج از کشور و جاهای دیگر هزینه کند.

او ادامه داد: مردم آذربایجان جنوبی خواهان ایجاد فشار حداکثری از بیرون بر ایران برای فراهم شدن مسیر تغییر حکومت هستند. آذربایجان جنوبی خواهان تقسیم عالانه ثروت، قدرت و امکانات است، آنها حق دارند دولت خود را داشته باشند مانند برادرانشان در آذربایجان شمالی. همه اینها مستقیما به فشار تحریم ها وابسته است. اگر تحریم ها نباشند حکومت ایران سال به سال خونخوار تر می شود که این خواسته مردم نیست.

جان بتچلر در ادامه به پیشرفت آذربایجان شمالی پس از کسب استقلال اشاره کرد و دیدگاه مردم آذربایجان جنوبی به ویژه جوانان در خصوص طی مسیری مانند مانند آذربایجان شمالی را جویا شد.

احمد اوبالی در سخنانش گفت: من از سال ۱۹۹۲ هر چند ماه یک بار به آذربایجان شمالی سفر می کنم، بسیاری از مردم از شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی نیز به آذربایجان شمالی سفر می کنند و آنها نیز از نزدیک شاهد پیشرفت، تقسیم برابر قدرت و مدرنیته شدن جمهوری آذربایجان هستند. جوانان در مناطق مختلف آذربایجان جنوبی درحال فعالیت هستند تا بتوانند روزی مانند آذربایجان شمالی آزادانه زندگی کنند، البته که آنها این خواسته و تغییر را از حکومت ایران مطرح نمی کنند چرا که معتقدند حکومت پاسخی به خواسته آنها نخواهد داد و لذا در تلاشند تا در آینده خود صاحب قدرت و دولت شوند.

برای مشاهده فایل صوتی کامل این گفتگو کلیک کنید.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *