صفحه اصلی / آذربایجان / شکسته شدن سد خاکی روستای امند در هریس آذربایجان شرقی

شکسته شدن سد خاکی روستای امند در هریس آذربایجان شرقی

سد خاکي «امندي يک» روستاي امندي شهرستان هريس در استان آذربايجان شرقي شکست.


به گزارش مطبوعات محلی، علي رضا خاکپور فرماندار هريس علت شکستن سد خاکي امندي يک را بارش هاي اخير در منطقه و پرآب شدن اين سد معيشتي روستا و عدم تحمل سد ياد شده عنوان مي کند. اما يوسف غفارزاده٬ مدير عامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي پر شدن رسوبات در دوران ۳۶ ساله قدمت اين سد را علت اصلي اين شکستگي اعلام کرد و گفت: ۹۰ درصد مخزن سد با رسوبات پر شده و فقط حدود ۱۰ درصد از آن باقي مانده بود.
سرپرست فرمانداري هريس هم در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: آب پشت سد شکسته شده امندي امروز بيش از ۳ ساعت در جريان بود.


خاکپور افزود: خوشبختانه با درايت ستاد مديريت بحران و همکاري دهياري اين روستا، مسيل پايين دست اين سد چند هفته پيش لايروبي و مسيرگشايي شده که اين عامل موجب شد تا سيلاب به خانه ها وارد نشود و تلفات مالي و جاني در اين حادثه نداشته باشيم.


وي ادامه داد: فقط يک ماشين سواري که در مسير پارک شده بود دچار خسارت شد.
خاکپور، آب ذخيره شده سد را ۷۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و افزود: ۱۲۰ هکتار از اراضي پايين دست اين روستا توسط آب اين سد آبياري مي شوند.


وي گفت: بر اين اساس در فصل تابستان، مشکل آب براي احشام و کشاورزي مزارع پايين دست در اين روستا براي کشاورزان وجود خواهد داشت و اکنون به فکر چاره براي تامين آب اين روستا هستيم.
مدير عامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي نيز روز سه شنبه به ايرنا گفت: روستاي امندي شهرستان هريس داراي ۲ سد است که سد امندي يک که با هدف تامين آب مورد نياز کشاورزي ساخته شده بود امروز شکست.
غفاري افزود: در دوره بهره برداري اين سد ۹۰ درصد مخزن سد با رسوبات پر شده و حدود ۱۰ درصد باقي مانده بود که با کاهش حجم مخزن بهره برداران محلي اقدام به انسداد سرريز و افزايش غيراصولي و غيرفني تاج سد کردند.


وي ادامه داد: به رغم تذکرات داده شده توسط مسوولان محلي متاسفانه براي رفع انسداد سرريز سد اقدامي نشده بود در نتيجه در پي بارش هاي اخير و افزايش ورودي مخزن سد، ارتفاع آب ۲ متر در مخزن بالا آمده و به تدريج از حدفاصل بدنه اصلي و خاکريز بالاي بدنه، نشست آب و شسته شدگي بدنه اتفاق افتاده و منجر به تخريب حدود ۴۰ درصد بدنه سد شده است.


غفاري همچنين گفت: با توجه به پير بودن سد خاکي که ۳۶ سال از عمر آن مي گذرد و پرشدگي مخزن، مرمت سد مقرون به صرفه نيست. وي افزود: با توجه به اقدامات اخير آب منطقه اي آذربايجان شرقي در لايروبي و بازگشايي مسيل امندي به ويژه در داخل محدوده روستا اين حادثه تلفات جاني نداشت.


روستا امندي ۲ سد معيشتي دارد که مهمترين و بزرگترين آن امندي يک از بين رفت.
سد امند يک با ظرفيت ۷۰ هزار مترمکعب در شرق روستاي امندي از بخش خواجه شهرستان هريس در سال ۱۳۶۲ توسط جهاد سازندگي وقت با هدف تامين آب کشاورزي ساخته شد.


لازم به ذکر است٬ شهرستان هريس با حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعيت در ۷۰ کيلومتري تبريز، مرکز آذربايجان شرقي قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *