صفحه اصلی / آذربایجان / صدای آمریکا: دو فعال مدنی آذربایجانی در ایران به زندان و شلاق محکوم شدند

صدای آمریکا: دو فعال مدنی آذربایجانی در ایران به زندان و شلاق محکوم شدند

علی خیرجو و میثم جولانی، دو فعال آذربایجانی (ترک)، توسط دادگاه کیفری دو اردبیل مجموعا به چهار ماه زندان و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

یک منبع مطلع و نزدیک به این دو فعال آذربایجانی به صدای آمریکا گفت، جلسه دادگاه علی خیرجو و میثم جولانی در تاریخ ۱۱ آذر ماه بدون حضور وکیل مدافع در شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو اردبیل به ریاست قاضی سجاد حبیبی برگزار شد. در این جلسه هر یک از این فعالان آذربایجانی به اتهام «مشارکت در اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال» به تحمل دو ماه حبس تعزیری و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شدند. این حکم روز سه شنبه ۲۵ آذر ماه به صورت الکترونیکی به این فعالان ساکن اردبیل ابلاغ شده است.

به گفته این منبع، مصداق این اتهام مطالب و نوشته‌های این فعالان مدنی در فضای مجازی عنوان شده است؛ مطالبی که به گفته وی بازجوهای پرونده بعضا در بازجویی‌ها، آنها را به این دو فعال مدنی نشان داده‌ بودند. این مطالب در رابطه با خواسته‌های فرهنگی، مطالبات قانونی، نوشته‌هایی در مورد زبان و هویت مبتنی بر کنوانسیون‌های حقوق بشری، ‌بیانیه‌های سازمان‌های حقوق بشری، و اعلامیه‌های جهانی در رابطه با حقوق اقلیت‌ها بوده است.

این منبع مطلع به صدای آمریکا گفت که این فعالان مدنی در زمان بازداشت با سه عنوان اتهامی روبرو شدند و به این اتهامات در دو پرونده جداگانه رسیدگی شده است. به گفته او یک پرونده به دادگاه کیفری و پرونده دیگر با دو اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تجمع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی کشور» به دادگاه انقلاب ارجاع شده است.

به گفته این منبع آگاه، جلسه رسیدگی به پرونده دوم علی خیرجو و میثم جولانی در تاریخ ۱۸ آذر ماه در ‌شعبه ۲ دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست قاضی قدیمی برگزار شد. در این جلسه اتهام دیگری با عنوان اتهامی «عضویت در گروه ها و کانال‌های معاند نظام در فضای مجازی» به مجموع اتهامات آنها اضافه شده است.

این منبع می‌گوید، قاضی پرونده در دادگاه انقلاب ضمن اعلام قانع کننده نبودن مستندات موجود در پرونده، این پرونده را به دادسرا ارجاع داده است.

این دو فعال مدنی پس از شرکت در تجمعات اعتراضی در ارومیه که در حمایت از اقدام نظامی جمهوری آذربایجان در قره باغ برگزار شده بود، در تاریخ ۱۰ مهر ماه با یورش ماموران وزارت اطلاعات در منازل خود بازداشت و نهایتا در تاریخ ۸ آبان ماه هر کدام با تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیون تومان به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی اردبیل آزاد شده‌اند.

این منبع مطلع به صدای آمریکا گفت،‌ همسر علی خیرجو نیز که پس از بازداشت این دو شهروند ساکن اردبیل برای پیگیری وضعیت شوهرش به بازپرسی اردبیل مراجعه کرده بود به اتهام اخلال در نظم دادگاه بازداشت شد. خانم خیرجو نهایتا پس از ۲۴ ساعت آزاد شد.

این نخستین بار نیست که یک فعال آذربایجانی بازداشت و یا در پی برگزاری دادگاهی ناعادلانه به زندان محکوم می‌شود. صدای آمریکا پیشتر در گزارشی عنوان کرده بود که در ادامه روند سرکوب فعالان مدنی، دگراندیشان، و مخالفان سیاست‌های رژیم حاکم بر ایران، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی یک فعال مدنی آذربایجانی دیگر به نام سالار طاهر افشار را به تحمل چهار سال زندان محکوم کرده است.

وزارت خارجه آمریکا بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران، از جمله اعضای گروه‌های قومی و مذهبی مختلف، توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.

منبع: صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *