صفحه اصلی / آذربایجان / فارغ‌التحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی دانشگاه تبریز

فارغ‌التحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی دانشگاه تبریز

مراسم فارغ‌التحصیلی جمعی از دانشجویان رشته زبان و ادبیات تورکی آزربایجانی دانشگاه تبریز برگزار گردید.

روز سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰، مراسم فارغ‌التحصیلی جمعی از دانشجویان رشته زبان و ادبیات تورکی آزربایجانی دانشگاه تبریز از ورودی‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ با حضور ریاست دانشکده زبان و ادبیات، معاونین دانشکده، سرپرست گروه زبان و ادبیات تورکی و جمعی از اساتید رشته با اهدای تندیس یادبود به فارغ‌التحصیلان، در فضای باز دانشگاه برگزار گردید.

رشته زبان و ادبیات تورکی آزربایجانی پس از درخواست های مکرر ملت آزربایجان جنوبی، در سال ۱۳۹۵ در دانشگاه تبریز راه اندازی شد و علیرغم سنگ اندازی های مسئولان ایران با استقبال بی‌نظیر دانشجویان تورک روبرو شد.

اولین دانشجویان زبان و ادبیات تورکی آزربایجانی دانشگاه تبریز، در ۳۰ شهریورماه ۹۹ در یک روز تاریخی، جشن فارغ‌التحصیلی خود را در این دانشگاه برگزار کردند.

با وجود ۴۰ میلیون تورک در ایران، این جمعیت عظیم از حق تحصیل به زبان مادری محروم هستند. هم اکنون تنها در دانشگاه تبریز رشته «زبان و ادبیات تورکی آزربایجانی» راه اندازی شده و این دانشگاه هم سالانه تنها ۴۰ دانشجو را در این رشته جذب می کند. علیرغم درخواست مکرر دانشجویان برای راه اندازی رشته زبان و ادبیات تورکی در سایر دانشگاههای آزربایجان جنوبی، مقامات ایران با آن مخالفت می کنند.

در دوم اسفندماه ۹۷، همزمان با روز «جهانی زبان مادری»، ۹۲۵ دانشجوی تورک دانشگاه مراغه با امضای طوماری خواستار ارائه «رشته زبان و ادبیات تورکی» در این دانشگاه شدند. اما مسئولان دانشگاه مراغه، متولیان جمع آوری این امضاها را تحت پیگرد قرار دادند و «سالار سرکشی» از متولیان اصلی این حرکت فرهنگی را از دانشگاه اخراج کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *