صفحه اصلی / آذربایجان / مستند «اکیزلر» از آذربایجان جنوبی برنده جشنواره فیلم جهان تورک شد + فیلم

مستند «اکیزلر» از آذربایجان جنوبی برنده جشنواره فیلم جهان تورک شد + فیلم

فیلم اکیزلر ساخته محمد علیمرادی کارگردان پرتلاش آزربایجان جنوبی، بهترین مستند جشنواره فیلم جهان تورک «کورکوت آتا» شد. این فیلم مورد تقدیر کارگردانان ترکیه و آزربایجان شمالی قرار گرفت.

مراسم اهدای جوایز مستند جشنواره فیلم جهان تورک موسوم به جشنواره کورکوت آتا (ده‌ده قورقود) عصر دیروز جمعه ۲۱ آبان در مرکز فرهنگی آتاتورک استانبول برگزار شد.

در این مراسم بیش از ۱۰۰ فیلمساز، بازیگر و فعال فرهنگی از سراسر جهان تورک از جمله کشورهای مستقل تورک، جمهوری های خودمختار تورک روسیه، آزربایجان جنوبی و مجارستان، با ۴۲ فیلم از ۱۳ کشور شرکت کرده بودند.

محمد علیمرادی در حین دریافت جایزه گفت: «از طرف میلیونها تورک که در آزربایجان(جنوبی) و ایران زندگی می کنند به شما سلام می کنم. پیروزی قاراباغ را به جهان تورک تبریک می گویم.»

مستند اکیزلر در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در آزربایجان جنوبی و قزاقستان تهیه شده و در همایش‌های زیست محیطی کشورهای قزاقستان، آزربایجان و فرانسه پخش و مورد نظر و توجه اکولوژیست‌ها و فعالین محیط زیست قرار گرفته است.

این مستند تأثیرات فاجعه بار خشک شدن دریاچه اورمیه در آزربایجان جنوبی و دریاچه آرال در قزاقستان را به تصویر می کشد و نشان می‌دهد که چگونه حیات ساکنان این مناطق، به حیات دریاچه گره خورده است.

در فیلم، راوی به سراغ یکی از روستاهای اطراف دریاچه اورمیه رفته و تأثیر خشک شدن دریاچه را در زندگی اجتماعی و اقتصادی این روستانشینان نشان می‌دهد. خانواده‌هایی که زندگی‌شان تحت الشعاع خشکی دریاچه قرار گرفته است و کودکان دوقلویی که آینده‌ای مبهم برای آنها دیده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *