صفحه اصلی / آذربایجان / نافرمانی مدنی جواب داد؛ «آییل» دیگر اسم ممنوعه نیست!

نافرمانی مدنی جواب داد؛ «آییل» دیگر اسم ممنوعه نیست!

اداره ثبت احوال اردبیل سرانجام پس از گذشت ۹ ماه، با درخواست نام «آییل» برای کودک آزربایجانی (آذربایجانی) در استان اردبیل موافقت کرد.

آییل نامی تورکی از مصدر بیداری و به معنای دقیق «بیدارشو» می‌باشد. سرانجام پس از گذشت ۹ ماه، «آییل»  کودک آزربایجانی صاحب شناسنامه شد.

تابستان سال گذشته (۱۳۹۹) سجاد جولانی هنرمند و فعال مدنی آزربایجان جنوبی ساکن اردبیل در ویدیو کلیپی اعتراضی از مقابل ساختمان اداره ثبت و احوال اردبیل اعلام کرد مسئولین این اداره نام آییل برای دختر تازه متولدش را جهت بررسی و تایید به هئیتی سه نفره از اساتید زبان فارسی در سازمان مرکزی ثبت و احوال ایران در تهران ارسال و آنها با ثبت این اسم مخالفت کرده ‌اند.

سجاد جولانی علت این مخالفت را علاوه بر جدید بودن آن در فهرست اسامی تورکی در ایران، بار معنایی آن که بیداری/بیدارشو می‌باشد عنوان کرده بود.

در حمایت از این خواسته خانواده جولانی، فعالین مدنی اقدامات متعدد اعتراضی علیه این ممنوعیت ترتیب دادند.

در این بین خانواده جولانی نیز با اصرار سر این نامگذاری معترض به این شدند که: «هزینه‌های ویزیت و واکسیناسیون فرزندشان به جهت نداشتن شناسنامه با تعرفه‌های آزاد پرداخت می‌شود.»

با ادامه‌دار شدن این موضوع؛ دیگر والدینی که پشت این قانونِ سلیقه‌ای ماهها و در برخی موارد سالها معطل مانده بودند در صفحات مجازی شخصی خود پرده از این ظلم روا شده در حق نامگذاری برای فرزندانشان برداشته و خواستار برچیده شدن این ممنوعیت شدند.

خانواده‌هایی که سالها فرزندانشان را به اسمی که انتخاب کرده‌ بودند صدا می زدند، اما سازمان ثبت و احوال ایران از صدور شناسنامه برای آنها امتناع می کرده است.

بعدها این موضوع با داغ شدن بیشتر در شبکه‌های مجازی، توجه مدیای رسمی را نیز به خود جلب و با پیگیری فعالین مدنی، پای کارشناسان مرتبط با این حوزه را نیز جهت واکاوی دقیق این نقض آشکار حقوق بشری باز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *