صفحه اصلی / آذربایجان / نشست سران جهان ترک در باکو برگزار می شود

نشست سران جهان ترک در باکو برگزار می شود

مصطفی شن توپ، رئیس مجلس ترکیه از برگزاری اجلاس سران جهان ترک در باکو خبر داد.

وی که برای شرکت در آکادمی بین‌المللی ترک به نورسلطان پایتخت قزاقستان رفته است، طی سخنانی گفت: «پیمان نخجوان نقطه عطفی برای جهان تُرک بود. این پیمان، بنیان مستحکمی را برای اتحاد جهان تُرک فراهم کرد».

وی افزود: پیمان نخجوان اساس خود را از زبان، فرهنگ و تاریخ مشترک گرفته و توانسته اتحاد دنیای تُرک را بیش از پیش تقویت کند.

شنتوپ با اشاره به اینکه رهبران دولت‌های ترک برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ گرد هم آمدند، اظهار داشت:

«از آن تاریخ به بعد در زمان‌های مختلف نشست‌هایی را برگزار کردیم. در سال ۲۰۰۹، شاهد برگزاری نهمین نشست کشورهای تُرک بودیم.

«پیمان نخجوان نیز در همین تاریخ امضا شد. ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان شورای کشورهای تُرک را تشکیل دادند. این شورا در ده سال گذشته مستحکم‌تر شده است».

رئیس مجلس ترکیه با اشاره به اینکه در ۱۵ اکتبر امسال هفتمین نشست سران کشورهای تُرک در باکو پایتخت آذربایجان برگزار خواهد شد، گفت:

«ازبکستان نیز قرار است در این نشست شرکت کند. بسیار خوشحالیم که این کشور ترک را نیز در میان خود خواهیم دید. ان‌شالله این خانواده بزرگ ما بیش از این نیز تقویت خواهد شد.

مجارستان نیز سال گذشته به عنوان ناظر در نشست حضور داشت. در سپتامبر امسال نمایندگی شورای کشورهای ترک را در بوداپست افتتاح کردیم و پرچم این اتحادیه در اروپا نیز افراشته شد.

امیدواریم ترکمنستان به عنوان یکی دیگر از کشورهای ترک را نیز در میان خود ببینیم. باید در سایه زبان، تاریخ، فرهنگ و برادری خود، آینده امن و سعادتمندانه را در کنار یکدیگر بسازیم».

گفتنی است شورای کشورهای ترک در سال ۲۰۰۹ و پس از پیمان نخجوان تشکیل شد. این شورا دارای سه مرکز اصلی در استانبول، باکو و شهر نظربایف قزاقستان است.

دفتر مدیریت مرکزی این شورا در استانبول، دفتر آکادمی ترک در نظربایف و ساختمان مجلس آن نیز در شهر باکو آذربایجان قرار دارد. نور سلطان نظربایف رئیس جمهور پیشین قزاقستان، ریاست افتخاری این شورا را برعهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *