صفحه اصلی / آذربایجان / نماینده مجلس: طرح «بسندگی زبان فارسی» طرحی «بی‌جا و بیخود» است

نماینده مجلس: طرح «بسندگی زبان فارسی» طرحی «بی‌جا و بیخود» است

نماینده مردم تبریز اظهارات معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ایران در خصوص «بسندگی زبان فارسی» را «بی‌جا و بیخود» خواند و آنرا «خلاف قانون اساسی» دانست.

شهاب الدین بیمقدار در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مطرح کردن انجام «تست بسندگی زبان فارسی» در سنجش سلامت نوآموزان، با بیان اینکه «معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهارنظری بی‌جا و بیخودی در این رابطه کرده» ادعا کرد «این سیاست دولت نیست.»

نماینده تبریز در واکنش به سخنان معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ایران مبنی بر این‌که اگر دانش آموزان دو زبانه شناسایی نشوند و آموزش نبینند بعد از چند سال مدرسه را رها می‌کنند، گفت: «بنده نمی‌دانم این خانم با چه هدفی این سخن را گفته و چه ماموریتی دارد، باید این اقدام را در وزارت خانه پیگیری کنیم.»

بیمقدار گفت: «کسی که در موقعیت حساس کشور با چنین سخنانی قومیت‌ها را عصبانی و ناراحت کند آیا حق دارد معاون وزیر کشور باشد؟ این خانم در خصوص “تست بسندگی زبان فارسی” خود سرانه اظهار نظر کرده و معتقدم لیاقتی برای سمت معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ندارد. »

نماینده تبریز گفت: «معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش وظیفه دارد اصل ۱۵ قانون اساسی را پیگیری کند نه این‌که چنین سخنانی مطرح کند.»

بیمقدار با بیان اینکه نمایندگان آذربایجان شرقی از اصل ۱۵ قانون اساسی حمایت می‌کنند، افزود: «طرحی در این رابطه توسط نمایندگان ارائه شده و هفته‌ی آتی نامه‌ای برای اجرایی شدن اصل ۱۵ امضا می‌کنیم.»

لازم به ذکر است خانم «رضوان حکیم‌زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ایران روز چهارشنبه ۸ خردادماه ۹۸، از افزودن «تست بسندگی زبان فارسی» به طرح سنجش سلامتی کودکان خبر داد.

طی این طرح نژادپرستانه، کودکانی که در طرح سنجش قبل از ورود به دبستان شرکت می‌کنند، در صورتکیه توانایی «تکلم به زبان فارسی» را نداشته باشند، وضعیت سلامتی آنها تایید نخواهد شد.

این طرح نژادپرستانه خشم ملت آذربایجان و سایر ملل غیرفارس در ایران را برانگیخته است.

در روزهای گذشته علاوه بر اعتراض گسترده شهروندان آذربایجانی، شماری از نمایندگان آذربایجان از جمله «روح الله حضرت پور» و «هادی بهادری» نمایندگان اورمیه، «محمداسماعیل سعیدی» نماینده تبریز، «محمد حسن نژاد» نماینده مرند و «ولی ملکی» نماینده خیاو به این طرح نژادپرستانه دولت ایران اعتراض کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *