صفحه اصلی / آذربایجان / هفت ماه گذشت؛ «آییل» دختر خردسال آذربایجانی همچنان بدون شناسنامه

هفت ماه گذشت؛ «آییل» دختر خردسال آذربایجانی همچنان بدون شناسنامه

علیرغم سپری شدن ۷ ماه از تولد «آییل» فرزند سجاد جولانی موزیسین و فعال مدنی آزربایجانی، والدین وی نتوانسته اند برای وی شناسنامه بگیرند. این در حالیست که والدین این کودک آزربایجانی بارها در مراجعات متعدد خویش به اداره ثبت احوال استان اردبیل و سازمان‌، ثبت احوال کشور بر حق خود برای نامگذاری‌ فرزند خویش مطابق با فرهنگ آزربایجانی تاکید کرده اند.

آییل به معنی«بیدار شو» نامی است تورکی که به احتمال زیاد مسئولین امنیتی از معنای این نام واهمه داشته و مانع نامگذاری این کودک به این نام هستند نامی که به ملت بیداری و آگاهی را دیکته می کند.

لازم به اشاره است آییل از بدو تولد مبتلا به بیماری آب مروارید با نام علمی کاتاراکت «cataracte» می باشد که کلیه هزینه های درمانی این کودک بدون شناسنامه و با هزینه آزاد محاسبه می شود.

در ایران فرزند بدون شناسنامه یعنی محروم از کلیه خدمات اجتماعی، آموزشی و درمانی حتی از ابتدایی ترین درمانها یعنی واکسیناسیون که کودک باید در همان ماه های نخست بنا به تشخیص پزشک واکسینه شود.

سجاد جولانی با مراجعه های متعدد خود به اداره مذکور از هیاتی سه نفره مستقر در تهران سخن گفته که این نام را برای فرزندش مجاز نمی دانند که در روزهای اخیر در آخرین مراجعه آقای جولانی به اداره ثبت احوال اردبیل نسبت به پیگیری برای صدور شناسنامه فرزندش مسئولین اداره این جمله را گفتند: «ما تابع سیستم مرکزی هستیم!»

سیستم مرکزی که اتاق فکر اعضای تشکیل دهنده اش سیاست های نژادپرستانه در پیش گرفته اند و تمام هم و غمشان نابودی فرهنگ، تاریخ، هویت و زبان اقوام و سایر ملت های ستم دیده در جغرافیای ایران است.

حق داشتن نام کودک در بدو تولد از بندهای میثاق حقوق کودکان می‌باشد که ایران به عنوان یکی از امضاء کنندگانش از پذیرش آن سرباز می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *