صفحه اصلی / آذربایجان / لیلا رسول‌زاده همسر محمدامین رسول‌زاده متولد «همدان» آذربایجان است + تصاویر

لیلا رسول‌زاده همسر محمدامین رسول‌زاده متولد «همدان» آذربایجان است + تصاویر

 اسنادی از آرشیو دولتی لهستان منتشر شده که نشان می‌دهد «لیلا رسول زاده» همسر محمدامین رسول‌زاده متولد «همدان» از آذربایجان جنوبی است.

دیلقم احمد؛ تاریخ دان و محقق آذربایجانی دو سند دولتی مربوط به دوران جنگ جهانی دوم را منتشر کرده که در آن محل تولد همسر محمدامین رسول‌زاده «همدان» و ملیت او نیز «تورک» ذکر شده است.

بنیانگذار جمهوری دموکراتیک آذربایجان، محمدامین رسول‌زاده در سال ۱۹۲۷ از فنلاند راهی لهستان می شود و پس از مدتی در ورشو پایتخت لهستان با لیلا رسول زاده ازدواج می کند. در برخی از استاد تارخی گفته می‌شود آنها در کتابخانه شهر با یکدیگر آشنا شده اند.

لیلا رسول زاده فارغ التحصیل دانشکده فلسفه فرانسه در ورشو است. طبق سند منتشر شده او به زبان های فرانسوی، آلمانی، لهستانی و و روسی تسلط دارد و متولد ۲۳ جولای ۱۸۹۵ از همدان است.

پس از پایان جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۷ محمدامین امین رسول زاده به اتفاق همسرش راهی آنکارا می شوند. لیلا رسول زاده در ۲۱ فوریه ۱۹۷۴ و در ۷۹ سالگی در آنکارا فوت می‌کند. مزار او در قبرستان جبجی آنکارا، قرار دارد.

محمدامین رسول زاده ۳۶ سال از عمر خود را در مهاجرت سپری کرده است.

لازم به ذکر است؛ پس از سقوط جمهوری دموکراتیک آذربایجان همسراول محمدامین رسول زاده «عم البانو» پس از تبعید شدن به سیبری به دلیل سردی هوا وفات می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *