صفحه اصلی / آذربایجان / کودک آذربایجانی: برﺍﯼ ﺣﻔﻆ ﺯﺑﺎﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻫﯿﭻ ﺗﻼﺷﯽ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩ + تصویر

کودک آذربایجانی: برﺍﯼ ﺣﻔﻆ ﺯﺑﺎﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻫﯿﭻ ﺗﻼﺷﯽ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩ + تصویر

یک کودک آذربایجانی در شهرستان اورمیه؛ استان آذربایجان‌غربی در کتاب «زبان فارسی» خود در قسمت انجام تکالیف پاسخ روشنی به پان‌ایرانیسم‌ها داد.

در کتاب فارسی که به‌عنوان کتابی نژادپرستانه و ضد حقوق بشری همه ملیت‌های مختلف را «ایرانی» معرفی می‌کند، از کودکان خواسته‌شده که «چه‌کاری برای حفظ زبان ملی می‌توانند انجام دهند؟»

کودک اورمیه‌ای تلویحاً پاسخ داده که هیچ تلاشی برای حفظ و پاسداری از زبان ملی ایرانیان “زبان تحملی فارسی” انجام نخواهد داد.

کودک تورک آذربایجان‌جنوبی پاسخ داده است: «زبان فارسی زبان رسمی در ایران است، زبان ملی ایرانیان نیست، زیرا در ایران ترک، عرب، بلوچ، لر، فارس و… زندگی می‌کنند و زبان یکی از این اقوام نمی‌تواند زبان ملی ایرانیان باشد.»

این کودک همچنین نوشته است: «ﺯﺑﺎﻥ ﻣﻠﯽ تورک‌ها ﺗﻮﺭﮐﯽ ﺍﺳﺖ.» وی در توصیف «زبان مادری خود» در بند دوم تکلیف کتاب درسی خود می‌نویسد:

«درباره عظیمت و بزرگی زبان مادی خود، یعنی ترکی باید بگویم که این زبان از چین، سیبری تا قلب اروپا زبان مادری بیش از سی‌صدمیلیون می‌باشد. آثار چندین هزارساله به زبان ترکی شکوه و شوکت این زبان را نشان می‌دهد. سربلندی و اعتبار هر ملتی با حفظ زبان مادری‌اش ممکن می‌باشد.»

در آذربایجان‌جنوبی به دلیل وجود سیستم پان‌ایرانیسمی و ضد انسانی کودکان آذربایجانی از ابتدایی‌ترین حقوق خود یعنی تحصیل به زبان مادری‌شان محروم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *