صفحه اصلی / آذربایجان / کودک آذربایجانی به دلیل رد شدن در «تست بسندگی فارسی» به مدرسه «کودکان عقب‌مانده ذهنی» فرستاده شد

کودک آذربایجانی به دلیل رد شدن در «تست بسندگی فارسی» به مدرسه «کودکان عقب‌مانده ذهنی» فرستاده شد

یک کودک ترک آذربایجانی در مشکین‌شهر(خیاو) به دلیل رد شدن در طرح فاشیستی «تست بسندگی فارسی» وزارت آموزش و پرورش ایران، به مدرسه «کودکان عقب‌مانده ذهنی» فرستاده شد.

این کودک ترک که ساکن یکی از روستاهای مشکین‌شهر می باشد، نتوانسته به سوالاتی که جهت «تست بسندگی فارسی» از او شده بود به فارسی پاسخ دهد به همین دلیل مدیر مدرسه از ثبت نام وی خودداری کرده و معرفی نامه‌ای جهت ثبت نام وی در مدرسه کودکان استثنایی(عقب مانده ذهنی) صادر کرده است.

دیروز شنبه ۲۹ تیرماه ۹۸، پدر این کودک آذربایجانی با مراجعه به اداره آموزش و پرورش شهرستان مشکین‌شهر التماس و تمنا ‌کرده که اجازه دهند کودکش در مدرسه ثبت نام کند.

«رضا نوری‌زاده »؛ رئیس آموزش و پرورش مشکین نیز با بی‌اعتنایی اعلام کرده که کاری از دستشان برنمی‌آید و کودک شما باید مراحل بسندگی زبان فارسی را سپری می‌کرد.

لازم به ذکر است خانم «رضوان حکیم‌زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ایران روز چهارشنبه ۸ خردادماه ۹۸، از افزودن «تست بسندگی زبان فارسی» به طرح سنجش سلامتی کودکان خبر داد.

طی این طرح نژادپرستانه، کودکانی که در طرح سنجش قبل از ورود به دبستان شرکت می‌کنند، در صورتیکه توانایی «تکلم به زبان فارسی» را نداشته باشند، وضعیت سلامتی آنها تایید نخواهد شد و از ثبت نام آنها در مدارس جلوگیری خواهد شد.

این طرح فاشیستی اعتراضات زیادی را در آذربایجان برانگیخت اما مسئولان دولت ایران توجهی به این اعتراضات نکردند و هم اکنون در حال پیاده کردن این طرح خطرناک در مدارس کشور هستند.

این طرح نژادپرستانه که در قالب برنامه های آموزشی پیش از دبستان تبلیغ می شود، درصدد است فرصت ۷ ساله آموزش به زبان مادری کودکان غیرفارس در ایران را نیز از آنها سلب کرده و به کمک مهدکودک ها و دیگر مراکز دولتی و غیردولتی، کودکان غیرفارس را راحت تر آسمیله کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *