صفحه اصلی / آذربایجان / گزارش خبرگزاری آناطولی ترکیه از دریاچه ارومیه – ویدئو

گزارش خبرگزاری آناطولی ترکیه از دریاچه ارومیه – ویدئو

خبرگزاری ترکیه خشک شدن دریاچه اورمو (اورمیه/ارومیه) را تهدیدی برای ایران و منطقه توصیف می‌کند.

خبرنگاران آناطولی باسابقه‌ترین خبرگزاری ترکیه؛ اخیرا برای تهیه گزارش ویدئویی، تصویری و مصاحبه ای به آزربایجان‌جنوبی سفر کرده اند.

این خبرگزاری می نویسد: «خطر خشک شدن دریاچه اورمو در استان آزربایجان غربی تهدید زیست محیطی برای ایران و منطقه به شمار می‌رود.»

خبرنگاران ترکیه همچنین در رابطه با کاهش تراز دریاچه اورمو و فعالیت‌های روند احیای آن با کارشناسان و مسئولان ذیربط گفت‌وگو کردند.

فرهاد سرخوش، رئیس استانی ستاد احیای دریاچه اورمو در این رابطه گفت: «دریاچه در سال ۲۰۰۶ قبل از خشک شدن ۵ هزار كیلومتر مربع وسعت داشت که این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۵۰۰ كیلومتر مربع و حجم آب نیز که ۳۰ میلیارد مترمكعب بود به ۱ میلیارد مترمكعب كاهش یافت.»

وی با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۱۳ نود درصد دریاچه خشک شده و تنها ۱۰ درصد از آن باقی مانده بود، افزود: «طوفان‌های گرد و غبار ناشی از خشک شدن باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی در کشورهای اطراف شده است.»

سرخوش در ادامه خاطرنشان کرد: «پس از فعالیت‌های روند احیا، حجم آب از ۱ میلیارد متر مکعب به ۴ میلیارد متر مکعب و وسعت آن نیز ۵۰۰ کیلومتر مربع به ۳ هزار و ۶۶۶ کیلومتر مربع افزایش یافت.»

وی همچنین تاکید کرد: «دریاچه اورمو ارتباط مستقیمی با زندگی مردم دارد. اگر دریاچه خشک شود، زندگی در منطقه نیز خشک خواهد شد. با توجه به نقشه راهی که آماده کرده‌ایم تا سال ۲۰۲۷ به تعادل طبیعی محیط زیست مطلوب خواهیم رسید. سطح طبیعی زیست محیطی دریاچه باید به وسعت ۴۴۰۰ و حجم آن نیز به ۱۳ میلیارد مترمکعب آب برسد.»

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه اورمو تصریح کرد: «در چارچوب فعالیت‌های احیا رودخانه‌هایی که از استان‌های آزربایجان شرقی، آزربایجان غربی و کردستان به دریاچه سرازیر می‌شود، پاکسازی و به یکدیگر متصل شد. از این طریق آب باران و سیلاب‌های پس از سال ۲۰۱۶ روانه دریاچه شد.»

مهران نظری، مدیرکل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی نیز خطر خشک شدن دریاچه اورمو را یکی از مهم‌ترین مشکلات ایران خوانده و گفت این اتفاق خسارت زیادی به منطقه وارد خواهد کرد.

وی افزود: «در صورت خشک شدن دریاچه، ۶ میلیون نفر به طور مستقیم و ۱۵ میلیون نفر نیز به طور غیر مستقیم آسیب می‌بینند، طوفان‌های نمکی بر طبیعت، کشاورزی و حیات وحش کل منطقه تاثیر می‌گذارد.»

نظری هشدار داد: «در صورت خشک شدن دریاچه، طوفان‌های نمکی به کشورهای همسایه نیز می‌رسند. طوفان‌های گرد و غبار از کشورهایی مانند عراق و سوریه نیز تاثیرات جدی برای ما در پی خواهند داشت.»

حجت جباری، معاون فنی حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی نیز ضمن اشاره به وجود ۱۰۲ جزیره در دریاچه اورمو، گفت: «خطر خشک شدن حیات وحش را نیز تهدید می‌کند.»

وی متذکر شد: «گوزن زرد وحشی ایران در جزایر دریاچه زندگی می‌کنند، یکی از مهمترین مشکلات ما در موضوع خشک شدن دریاچه این است که شغال، پلنگ و روباه به جزایر آمده و گوزن زرد وحشی ایران که خطر انقراض آنها را تهدید می‌کند، را شکار می‌کنند.»

حدود ۹۰ درصد دریاچه اورمو تا پیش از سال ۲۰۱۳ خشک شد، اگرچه اقدامات انجام و پس از این تاریخ باعث احیای نسبی آن شده، اما خشکسالی این روند را با توقف و کندی مواجه کرده است.

گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *