صفحه اصلی / ایران / آمریکا: ایران می‌خواهد عراق را به یکی از استان‌هایش تبدیل کند

آمریکا: ایران می‌خواهد عراق را به یکی از استان‌هایش تبدیل کند

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، دوشنبه۲۰ اسفند در واکنش به سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به بغداد گفته است، این سفر در راستای منافع عراق نیست و قصد نهایی جمهوری اسلامی این است که عراق را به یکی از استان‌های خود تبدیل کند.
حسن روحانی برای دیداری رسمی در راس یک هیئت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به بغداد رفته است و برهم صالح رئیس جمهوری عراق در کاخ السلام از او استقبال کرد.

برایان هوک در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الحره تصریح کرد: مردم عراق می بایست در خصوص سفر رئیس جمهوری روحانی، انگیز‌ه‌های این سفر را در نظر بگیرند. دولت او برای مطالبات مردم کشورش اولویتی قائل نیست، چطور ممکن است که بهبود وضعیت مردم عراق را در نظر داشته باشد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است: آنچه ایران در نهایت به دنبال آن است تبدیل عراق به یکی از استان‌های این کشور است. از این طریق آنها خواهند توانست یک بزرگراه نظامی ایجاد کنند که سپاه پاسداران موشک، تسلیحات و نیروهای پیکارجو را در سراسر منطقه جابه جا کنند.

آقای هوک می‌گوید، سفر حسن روحانی به عراق در راستای منافع ملی مردم این کشور نیست.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین تصریح کرده است، در حالی که مردم عراق همه خود را عراقی می‌دانند، ایران درصدد است که هویت ملی عراق را تغییر داده و یک هویت شیعی جایگزین آن کند. این کانون سیاست خارجی ایران را تشکیل می‌دهد، آنها به دنبال تفرقه و درگیری فرقه‌ای هستند، آنها همین سیاست را در عراق دنبال می‌کنند.

برایان هوک همچنین گفته است: عراق برای ایران ابزاری برای بی ثبات کردن سراسر خاورمیانه و تشکیل «کریدور قدرت شیعی» در منطقه است و این در راستای منافع مردم عراق نیست.

این در حالی است که حسن روحانی در کنفرانس خبری مشترک با برهم صالح «عراق را یک کشور مهم عربی و اسلامی منطقه دانست» و گفت این کشور «می‌تواند نقش بسیار مهمی در امنیت منطقه و ایجاد روابط نزدیکتر میان کشورهای منطقه ایفا کند.»

رئیس جمهوری ایران همچنین گفته، «استفاده از پول‌های ملی، تجارت ما را از ارزهای خارجی بی‌نیاز می‌کند».

به دنبال تشدید تحریم‌های آمریکا، مقام‌های ایران پیش از این گفته بودند که در تلاش هستند در مبادلات با عراق از پول این کشور به جای دلار استفاده کنند.

تهران از سال گذشته فروش گاز به بغداد را نیز آغاز کرده‌ است که البته با بازگشت تحریم‌ها، عراق باید از معافیت‌هایی در این زمینه برخوردار شود.

به نظر می‌رسد با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، عراق به یکی از کشورهای کلیدی در مبادلات مالی و تجاری با ایران تبدیل شده‌ است.

در این میان، خبرگزاری رسمی عراق از قول ایرج مسجدی گزارش داده است که ایران در نظر دارد حجم تجارت دوجانبه با عراق را به ۲۰ میلیارد دلار برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *