صفحه اصلی / ایران / آمریکا به زودی سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد

آمریکا به زودی سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد

آمریکا قصد دارد روز دوشنبه سپاه پاسداران را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کند.

به گزارش دو رسانه آمریکایی و انگلیسی یعنی روزنامه وال استریت ژورنال و خبرگزاری رویترز در خبرهای جداگانه ای به نقل از مقامات آمریکایی که نامی از آنها برده نشد گفتند که وزارت خارجه آمریکا در روز دوشنبه آینده، سپاه پاسداران را به لیست گروه های تروریستی این کشور اضافه خواهد کرد.

در همین ارتباط، خبرگزاری رویترز نیز به نقل از سه مقام آمریکایی که نامی از آن‌ها برده نشده است؛ در گزارشی نوشت که این برای نخستین بار است که ایالات متحده نیروی نظامی یک کشور دیگر را در لیست سازمان‌‌های تروریستی خارجی قرار می‌دهد.

به گفته منابع رویترز، انتظار می‌رود وزارت خارجه آمریکا دوشنبه این هفته، به طور رسمی این خبر را اعلام کند. بر اساس اختیاراتی که در قانون موسوم به کاتسا، در تابستان ۲۰۱۷، آمده است؛ رییس جمهوری آمریکا می‌تواند تحریم‌هایی را به طور یک جانبه علیه نیروهای سپاه پاسداران وضع کند یا با این هدف، سپاه را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

پیش‌تر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته بود که پاسخ ایران به قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی «کوبنده» خواهد بود. محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، نیز گفته بود در برابر این اقدام، ایران نیز «ارتش آمریکا» را به مثابه نیروهای «داعش» در نظر خواهد گرفت.

قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی، می‌تواند به افزایش تنش، به ویژه در مناطقی مانند خلیج عرب(کنگر)، که هم نیروهای آمریکایی و هم نیروهای سپاه پاسداران حضور دارند؛ بیانجامد. ایالات متحده پیش‌تر نیروی قدس سپاه پاسداران، شاخه برون‌مرزی سپاه، را در لیست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده بود.

روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، طی فرمانی به «شورای انقلاب» در اردی‌بهشت‌ماه سال ۱۳۵۸ این نهاد نظامی را تاسیس کرد. در حال حاضر فرماندهی کل نیروهای سپاه بر عهده محمدعلی جعفری است. او از سال ۱۳۸۶ به این سمت منصوب شده است. فرماندهی نیروی «سپاه قدس» نیز بر عهده قاسم سلیمانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *