صفحه اصلی / ایران / آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد

آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا٬ یک روز پیش از “روز پاسداران” در ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گرووهای تروریستی قرار داده است.

قرار است ظرف یک هفته آینده، جزئیات تحریم‌های ناشی از قرار گرفتن سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام شود.

این نخستین بار است که ایالات متحده واحد نظامی یک دولت را به عنوان یک گروه تروریستی شناخته است.

پرزیدنت ترامپ در این بیانیه نوشت: امروز من رسما قصد دولتم برای تعیین سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران (آی‌آر‌جی‌سی)، شامل نیروی قدس آن سپاه، به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی بنا بر بند ۲۱۹ قانون مهاجرت و تابعیت را اعلام می‌کنم. این گام بی‌سابقه که تحت رهبری وزارت خارجه برداشته می‌شود، موید این واقعیت است که [رژیم] ایران نه تنها یک حامی حکومتی تروریسم است، بلکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالانه در تروریسم، به عنوان یک ابزار حکومت‌داری، مشارکت کرده و آن را تامین مالی و ترویج می‌کند.

رئیس جمهوری ایالات متحده تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابزار اصلی دولت ایران برای هدایت و اجرای کارزار تروریسم بین‌المللی آن [رژیم] است.

در ادامه بیانیه آمد: این نخستین بار است که بخشی از یک دولت دیگر از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی تعیین می‌شود. این تعیین، بر این حقیقت تاکید می‌کند که اقدامات ایران از پایه و به صورت بنیادین با اقدامات دولت‌های دیگر متفاوت است. این اقدام، گستره و میزان فشار حداکثری ما بر رژیم ایران را به میزان چشمگیری گسترش خواهد داد. این اقدام همچنین خطرات داد و ستد با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا ارائه پشتیبانی به آن را کاملا شفاف و روشن بیان می‌کند. اگر شما با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داد و ستد می‌کنید، در حقیقت در حال پشتیبانی مالی از تروریسم هستید.

در پایان بیانیه پرزیدنت ترامپ تاکید شد: پیام روشن این اقدام به تهران این است که پشتیبانی آن [رژیم] از تروریسم پیامدهای شدیدی دارد. ما آن قدر به افزایش فشار مالی و بالا بردن هزینه‌ها بر رژیم ایران به خاطر پشتیبانی آن رژیم از فعالیت‌های تروریستی ادامه خواهیم داد تا این که [رژیم جمهوری اسلامی] از این رفتار بدخواهانه و قانون‌شکنانه‌اش دست بکشد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیرون از مرزهای ایران مسئول عملیات نظامی در سوریه، لبنان، عراق، و یمن است. در داخل کشور نیز نیمی از اقتصاد و نیروهای امنیتی و نظامی در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وزیر خارجه آمریکا: خون سربازان آمریکایی روی دست سپاه است

بلافاصله پس از انتشار این بیانیه، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری حاضر شد و گفت “نفرات سپاه انقلابی نیستند، دزد هستند. مسئولان فاسدی هستند که از قدرتشان سوءاستفاده کردند”.

او گفت “خون سربازان آمریکایی روی دست سپاه است”.

به گفته وزیر خارجه آمریکا “سپاه و دولت ایران اقدامات تروریستی در دنیا انجام می‌دهند” و اضافه کرد “قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه با روش‌های خشن می‌خواهد انقلاب ایران را صادر کند”.

عربستان سعودی و بحرین نیز در ماه اکتبر گذشته سپاه پاسداران و مقامات نظامی نیروی قدس را به فهرست گروه‌ها و اشخاص دخیل در تروریسم اضافه کردند.

واکنش جمهوری اسلامی ایران

شورای عالی امنیت ملی ایران، در واکنش به تصمیم واشنگتن، دولت آمریکا را حامی تروریسم نامید و نیروهای این کشور در غرب آسیا را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران، ضمن محکوم کردن اقدام ایالات متحده آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان تروریستی این کشور، تاکید شده است: “رژیم ایالات متحده آمریکا تمامی مسئولیت‌های عواقب خطرناک این اقدام ماجراجویانه را برعهده خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *