صفحه اصلی / ایران / ایران: تایید حمله موشکی ناو “جماران” به ناوچه “کنارک”

ایران: تایید حمله موشکی ناو “جماران” به ناوچه “کنارک”

گزارش‌های متعددی درباره حمله موشکی ناو “جماران” به ناوچه “کنارک” در رسانه‌های داخل ایران منتشر شده است. در برخی از این گزارش‌ها از کشته شدن چند نفر نیز سخن رفته است. این در حالی است که ارتش جمهوری اسلامی ایران در نخستین واکنش رسمی خود خبر از کشته شدن یک نفر و مجروح شدن عده‌ای در اثر این “حمله اشتباهی” داده است.

بامداد دوشنبه ۲۲ اردیبهشت (۱۱ مه) خبر مربوط به حمله به یک ناوچه جنگی ایران منتشر شد. خبر حکایت از حمله به ناوچه “کنارک” در محدوده “آب‌های بندر جاسک” دارد. گفته شده است که ناو جنگی “جماران” که مجهز به موشک‌های ضدکشتی است، به علت “اشتباه محاسباتی” یک ناوچه “خودی” را هدف قرار داده است.

توضیحی بیشتری پیرامون تعداد موشک‌های شلیک شده و شمار قربانیان و مجروحان این حمله تا زمان انتشار این گزارش رسما ارائه نشده است.

در این بین خبر تایید این حمله از سوی روابط عمومی منطقه یکم دریایی منتشر شده است. در بیانیه کوتاه این مرکز چنین آمده است: «بعدازظهر روز گذشته (یکشنبه ۲۱ اردیبهشت / ۱۰ مه) در حین تمرین دریایی تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد که تا کنون شهادت یک نفر محرز بوده و تعدادی نیز مجروح شده‌اند. ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است».

در برخی از گزارش‌های منتشرشده آمده است که ناو “جماران” به سوی ناوچه یادشده یک موشک کروز شلیک کرده است. آنچه در رسانه‌های ایران تحت عنوان “حادثه” و “سانحه” مطرح شده، حکایت از این حمله موشکی دارد.

در رسانه‌های ایران علت حمله به ناوچه کنارک “اشتباه محاسباتی” در حین تمرین دریایی اعلام شده است. سایت “همشهری‌آنلاین” چند عکس و همچنین اطلاعاتی درباره ناوچه کنارک منتشر کرده است.

بر اساس این اطلاعات، شماره بدنه این ناوچه “۱۴۰۳” بوده است. این ناوچه در شمار شناورهای پشتیبانی “کلاس هندیجان” است که در زمان حکومت پهلوی از کشور هلند خریداری شده بود.

ناوچه کنارک مجهز به یک توپ ۲۰ میلی‌متری و همچنین چهار لانچر موشک کروز ضدکشتی بوده و از آن برای گشت دریایی و شناسایی استفاده می‌شده است. این ناوچه ۴۷ متر طول و هشت و نیم متر عرض داشته است.

گرچه در برخی از گزارش‌ها خبر از غرق شدن این ناوچه منتشر شده است، هنوز گزارش دقیقی درباره میزان خسارات وارده به این ناوچه و شمار قربانیان و مجروحان در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

سایت “تابناک” نیز با انتشار گزارش کوتاهی درباره “حادثه” حمله موشکی به ناوچه کنارک از “شهادت تعدادی از نیروهای نظامی” ایران خبر داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *