صفحه اصلی / ایران / بازداشت‌های گسترده در اهواز به‌دنبال اعتراض به سیاست سدسازی و انتقال آب

بازداشت‌های گسترده در اهواز به‌دنبال اعتراض به سیاست سدسازی و انتقال آب

پس از تجمع روز شنبه فعالان و شهروندان معترض اهوازی مقابل استانداری و فرمانداری اهواز به‌دلیل ادامه سیاست‌های سدسازی و انتقال آب، نهادهای امنیتی و نیروهای سپاه و بسیج به بازداشت گسترده معترضان و تجمع کنندگان اقدام کردند.

با این وجود اهواز، روز یک‌شنبه ۲۰ تیر، برای دومین روز پیاپی شاهد حضور اعتراضی فعالان، مردم و کشاورزان در برابر برخی نهادها و‌ سازمان‌های حکومتی به‌دلیل قطع حقابه رودخانه‌ها و بستن دریچه سدها است.

روز شنبه جمعی از معترضان اهوازی مقابل ساختمان استانداری و فرمانداری اهواز تجمع کردند و با سر دادن شعارهایی خواستار رسیدگی مقامات مسئول کشوری و استانی به شرایط سخت آبی در منطقه شدند.

در همین رابطه و پس از انتشار ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی از اعتراضات و گله‌مندی مردم‌ عرب اهواز از شرایط بی‌آبی و قطع حقابه کشاورزی آنان به‌ویژه در حوضه آبی کرخه، قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان این ویدیوها را تکذیب کرد.

این مقام حکومتی با ادعای وفور آب در هور العظیم و رودخانه‌های منطقه، ضمن تهدید مردم از نهادها و مسئولان خواست که «باید به مسائل امنیتی خوزستان توجه کنند.»

گفتنی است که فعالان زیست محیطی و کشاورزان اهوازی از چهارشنبه پیش فراخوان اعتراض به شرایط آبی برای روز شنبه داده بودند. اما مقامات به بهانه‌ افزایش دما ادارات دولتی را در دو روز شنبه و یک‌شنبه (۱۹ و ۲۰ تیر) تعطیل اعلام کردند.

همزمان نهادهای امنیتی از طریق بازداشت و فراخواندن تلفنی به تهدید فعالان و مردم پرداخته و آنها را از برگزاری تجمعات اعتراضی برحذر داشتند.

در روزهای اخیر به دلیل قطع برق و آب مردم و کاهش چشمگیر حقابه کشاورزان، اهواز شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی در مقابل ساختمان های دولتی بوده است.

منبع: العربیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *