صفحه اصلی / ایران / تأیید حذف مطالب منفی مربوط به روسیه از کتاب درسی در ایران

تأیید حذف مطالب منفی مربوط به روسیه از کتاب درسی در ایران

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایران با تایید حذف بخشی از محتوای یکی از کتاب‌های درسی که درباره روسیه بوده، گفته است این اقدام برای «تطهیر روسیه» نبوده است.

به گزارش ایسنا، حسن ملکی که روز یک‌شنبه ۲۷ بهمن در یک نشست علمی سخنرانی می‌کرد، گفت حذف این مطالب «برای تعدیل حجم کتاب» بوده است.

او انتشار این اخبار را موجب «بدگمانی و رنج روانی افراد» دانسته و گفته است کسانی که چنین اخباری را منتشر می‌کنند، از «صاحبان اثر» دور هستند.

پیش از این عادل برکم، کارشناس حوزه آموزش و پرورش، در چند توئیت نوشته بود که برخی مطالب مربوط به «جنایات تاریخی روسیه در ایران» از کتاب فارسی ۲ پایه یازدهم حذف شده‌اند.

او در رشته‌توئیتی که ۱۳ بهمن منتشر کرد، با انتشار تصاویری از صفحات این کتاب درسی نوشت علاوه بر حذف برخی عبارات، برخی عبارت‌های دیگر هم تغییر یافته‌اند.

بر اساس نمونه‌های منتشرشده در چاپ جدید کتاب فارسی ۲، به جای عبارت «روس‌ها» از عبارت «سپاه روس» استفاده شده است.

در یک نمونه دیگر، جمله «دیری نگذشت پرچم روس‌ها در خاک آغشته به خون بی‌گناهان به اهتزاز درآمد» به این جمله تغییر یافته است: «دیری نگذشت که این منطقه به تصرف سپاه روس درآمد.»

در ماه‌های گذشته حذف و تغییر محتوای کتاب‌های درسی توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران جنجال‌برانگیز شده است. این سازمان نقش مهمی را در تدوین و تغییر محتوای کتاب‌های درسی مدارس ایران بر عهده دارد.

در تازه‌ترین نمونه حذف انتگرال از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دبیرستانی حاشیه‌ساز شد.

علی ذوعلم، رئيس سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی ایران، با دفاع از حذف انتگرال، گفت: «باید اینها کنار بروند تا جا برای مهارت و سبک‌ زندگی باز شود».

در یک نمونه دیگر، یک فهرست طولانی از حذفیات کتاب‌های درسی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان از جایگزینی ادبیات حکومتی پس از انقلاب ۵۷ به جای ادبیات کلاسیک ایران داشت.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی همچنین در حال برنامه‌ریزی برای گنجاندن مطالب ضدآمریکایی در کتاب‌های درسی است.

مقام‌های حکومت ایران می‌گویند این طرح با توجه به تذکر رهبر جمهوری اسلامی برای گنجاندن «برخی محتوای کتب منتشره از جنایات آمریکا» در کتاب‌های درسی اجرایی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *