صفحه اصلی / ایران / ثبت جهانی موسیقی کردی بجای موسیقی ترکی با کارشکنی مسئولان ایران+ فیلم

ثبت جهانی موسیقی کردی بجای موسیقی ترکی با کارشکنی مسئولان ایران+ فیلم

مسئولان ایران با کارشکنی مانع ثبت جهانی موسیقی تورکی ارومیه (اورمو) در یونسکو شدند و به جای آن موسیقی کُردی سنندج را ثبت جهانی کردند.

دکتر امیر صدقی معاون سازمان سرمایه گذاری شهرداری اورمو با انتشار فیلمی در این باره گفت: «”شبکه شهرهای خلاق” از خدمات سازمان یونسکو است که بر اساس هفت آیتم، شهرهای واجدشرایط را ثبت جهانی می کند. برای اولین بار در ایران شهر رشت در خصوص تنوع غذایی و شهر اصفهان در خصوص صنایع دستی، خود را در شبکه شهرهای خلاق یونسکو به ثبت جهانی رسانده اند.

در اورمو نیز در سال ۹۷ ما مطالعاتی آغاز کردیم تا اورمو را در قالب موسیقی محلی تورکی آزربایجانی ثبت جهانی کنیم و پروپوزال آنرا نیز برای تصویب به شورای شهر اورمو ارسال کردیم.

متاسفانه بصورت عمدی یا سهوی، این پرونده چندین ماه در آنجا نگه داشته شد و پس از ۴ ماه دوباره به صحن شورا ارسال شد و دوباره برگشت داده شد.

اکنون ۲ سال از این ماجرا می گذرد و ما متاسفانه هنوز موفق نشده ایم این رویداد مهم را ثبت جهانی کنیم و اکنون باخبر شدیم که مسئولان، موسیقی محلی کُردی سنندج را در یونسکو ثبت جهانی کرده اند.

در سایه سوء مدیریت مسئولان، ما این فرصت را از دست دادیم و از نعمتی که می توانستیم در حوزه جهانی و جذب گردشگر بهره مند شویم، محروم شدیم.»

لازم به ذکر است، حکومت ایران، در غرب آزربایجان با حمایت های آشکار از کُردها و پیشکش کردن مقامات اداری این استان به کُردها سعی دارد مواضع آنها را در غرب آزربایجان تقویت نموده و از آنها به عنوان اهرم فشار بر علیه تورک های آزربایجان استفاده نماید.

در راستای این سیاست، حکومت ایران تلاش دارد هویت تورکی غرب آزربایجان را تحریف و انکار نموده و این بخش از سرزمین های تاریخی آزربایجان را کردنشین جلوه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *