صفحه اصلی / ایران / جمعیت شاغل ایران در پاییز ۹۹ «یک میلیون نفر» کاهش یافت

جمعیت شاغل ایران در پاییز ۹۹ «یک میلیون نفر» کاهش یافت

مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی اعلام کرد که جمعیت شاغل ایران در پاییز ۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه پارسال حدود یک میلیون نفر کاهش یافته است.

این گزارش با استناد به نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز ۱۳۹۹ می‌گوید که ۷۲ درصد افت اشتغال در بخش خدمات اتفاق افتاده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شیوع کرونا را علت از بین رفتن یک میلیون شغل در پاییز سال جاری نسبت به پاییز پارسال عنوان کرده است و می‌افزاید که در فصول بهار و تابستان ۱۳۹۹ نیز به ترتیب حدود ۱.۵ میلیون نفر و یک میلیون و ۲۰۹ هزار نفر از تعداد شاغلین نسبت به فصول مشابه پارسال کاسته شده است.

این گزارش می‌گوید بیش از ده درصد جمعیت فعال کشور از بازار کار خارج و غیرفعال شده‌اند که اگر این جمعیت همچنان به دنبال شغل بودند، نرخ بی‌کاری کشور به ۱۸.۴ درصد می‌رسید.

قبلا نیز مرکز پژوهش‌ها گزارش داده بود که بسیاری از بی‌کاران به خاطر ناامیدی از یافتن شغل، دنبال کار نمی‌گردند و به گروه غیرفعالان تبدیل شده‌اند. اما بدون احتساب این افراد، نرخ بی‌کاری در کشور ۹.۴ درصد گزارش شده است.

در مجموع ۲۳.۴ میلیون شاغل (کسی که هفته‌ای حداقل یک ساعت کار کند) در پاییز ۹۹ ثبت شده‌ است، در حالی که این رقم در دور مشابه پارسال نزدیک ۲۴.۵ میلیون نفر بود. همچنین در این فصل بیش از ۲.۴ میلیون بی‌کار دنبال شغل بوده‌اند.

۴۹ درصد از شاغلان کشور در بخش خدمات فعال هستند و این بخش بیش از نصف کل اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد.

افت چشمگیر اشتغال در بخش خدمات در حالی است که بانک مرکزی اخیرا عنوان کرد که تولید ناخالص داخلی در بخش خدمات طی ۹ ماه ابتدایی سال تنها سه دهم درصد کاهش یافته است. این گزارش همچنین مدعی رشد ۲.۲ درصدی کل اقتصاد کشور در این دوره شد.

این در حالی است که مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کشور را ۰.۲ درصد ارزیابی کرده است. اقتصاد ایران طی سه سال گذشته میلادی ۱۷ درصد کوچکتر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *