صفحه اصلی / ایران / مایک پمپئو: ایران، چین و کره شمالی «آشکارترین ناقضان آزادی مذهبی در جهان» به شمار می‌روند

مایک پمپئو: ایران، چین و کره شمالی «آشکارترین ناقضان آزادی مذهبی در جهان» به شمار می‌روند

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به مناسبت فرا رسیدن «روز جهانی آزادی مذهبی» بیانیه‌ای را منتشر کرد.

به گزارش صدای آمریکا، در این بیانیه که روز سه‌شنبه بیست و ششم اکتبر ( ششم آبان) در تارنمای وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، آمده است: «بیست و دو سال پیش در چنین روزی، ایالات متحده آمریکا با تصویب قانون بین المللی آزادی مذهبی سال ۱۹۹۸، بار دیگر بر تعهد خود به ترویج و دفاع از حق اساسی آزادی مذهبی برای تمامی مردم در همه جا مهر تأیید زد.»

آقای پمپئو در ادامه بیانیه گفته است: «دولت ما، كه حاصل بینش بنیانگذاران آمریكا است، درک‌ می‌کند كه یك فرد، فارغ از دین و اعتقاداتش، باید بتواند آزادانه زندگی خود را بر اساس وجدان خویش بسازد. آزادی مذهبی و سایر مضامین کرامت انسانی، یک اولویت اصلی سیاست خارجی ایالات متحده است – و همیشه نیز خواهد بود. و دنیا به این موضوع پی برده است.»

در بیانیه وزیر خارجه آمریکا از سه کشور ایران، چین، و کره شمالی به عنوان ناقضان اصلی آزادی مذهبی در جهان نام برده شده است.

آقای پمپئو می‌نویسد: «امروز آشکارترین ناقضان آزادی مذهبی در جهان – چین، جمهوری اسلامی ایران، و کره شمالی- اقدامات قهری خود را برای ساکت کردن مردم خود تشدید کرده‌اند. از آن بدتر، چین تلاش کرده است تا تمامی اشکال ایمان و عقیده را که با خط مشی حزب کمونیست چین هم‌سو نیست از بین ببرد.»

در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که از زمان راه‌اندازی‌ «اتحاد بین المللی آزادی مذهبی یا عقیده» در ماه فوریه سال ۲۰۲۰، سی‌ویک کشور به این شبکه از همفکران که برای بررسی چالش‌ها در سراسر جهان تشکیل شده است ابراز تعهد کرده‌اند.

وزیر خارجه ایالات متحده با اشاره به این موضوع که «چندین‌ کشور از زمان شیوع ویروس کرونا افرادی را که ناروا به دلیل اعتقادشان زندانی شده بودند آزاد کردند تا آنها به خانواده‌های‌ خود بپیوندند» از دیگران نیز خواسته است که از همین رویه پیروی کنند.

آقای پمپئو در پایان این بیانیه از جنبش جهانی برای آزادی مذهب به عنوان «جنبشی غنی از لحاظ تنوع منطقه‌ای، فرهنگی، و سیاسی» یاد کرده است که «گواه حقیقتی‌ جهانی و صریح است که هر فرد، در هر کجا حق دارد که ایمان داشته باشد یا نداشته باشد، اعتقادات خود را تغییر دهد، در مورد آنها صحبت کند، و یا [آنها را به دیگران] آموزش دهد.»

مایک پمپئو افزوده است که ایالات متحده در روز جهانی آزادی مذهبی، به ترویج و حمایت از آزادی مذهبی می‌بالد.

وزارت خارجه آمریکا نیز در توییتی حمایت از حق آزادی مذهبی را یک «ضرورت اخلاقی و امنیت ملی» خوانده است.

در این توئیت آمده است: «هر جا آزادی مذهبی وجود نداشته باشد، تروریسم و خشونت پا می‌گیرد. دفاع دولت آمریکا از جوامع مذهبی خارج [از آمریکا]، امنیت و شکوفایی آمریکایی‌ها در کشور را تضمین می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *