صفحه اصلی / ایران / نماینده سبزوار در مجلس: ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش ‌آموزان در شهرستان ها ترک تحصیل کردند

نماینده سبزوار در مجلس: ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش ‌آموزان در شهرستان ها ترک تحصیل کردند

“بهروز محبی” نماینده سبزوار در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص بیشترین مطالبات دانشجویان و دانش آموزان از مجلس اظهار داشت: در ابتدا این نکته مهم را باید متذکر شوم که آمار ترک تحصیلی در برخی از شهرستان‌های کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد است. علاوه بر این زیرساخت‌های مناسب جهت استفاده از نرم‌افزار شاد و فضای اینترنتی برای آموزش مجازی در برخی نقاط دوردست و شهرستان‌ها آماده نبود، از این رو متاسفانه عده زیادی از دانش آموزان فرصت تحصیل را از دست دادند که مساله حائز اهمیتی است.

وی ادامه داد: در حوزه ما که شش شهرستان و یک منطقه ۵ هزار کیلومتر مربعی داریم، متاسفانه شرایط به همین ترتیب است و دانش آموزان ما شرایط بسیار سختی را می‌گذرانند. بنابراین ارتباط خیلی خوبی بین معلمان و دانش آموزان برقرار نشد.

محبی درباره درخواست دانش آموزان بابت تقویت و گسترش برنامه‌های تلویزیونی گفت: یک درخواستی که عموما از ما شده، این است که شبکه‌های تلویزیونی به خصوص شبکه‌هایی که به صورت جدی دیده می‌شوند مانند شبکه‌های یک و دو بیشتر روی آموزش متمرکز شوند. البته شبکه آموزش که مطالب درسی را ارائه می‌دهد، در همه جا آنتن دهی ندارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از ما درخواست جدی شده که دروس مقاطع مختلف زمانبندی و از تلویزیون پخش شود تا دانش آموزان بهتر بتوانند درس بخوانند.

وی در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش معتقد است پوشش زیادی برای آموزش دهی به دانش آموزان داشته است، آیا شما این را می‌پذیرید یا خیر؟ گفت: آموزش و پرورش تلاش خود را در این زمینه کرده است، ولی زیرساخت‌ها آماده نیست. حتی برقراری یک تماس معمولی در بسیاری از روستاها ممکن نیست و شبکه تلویزیونی به شکل کامل دیده نمی‌شود.

محبی با اشاره به اینکه هنوز برخی روستاها اینترنت۲G دارند، گفت: نکته قابل تامل این است که زیرساخت اینترنت هنوز در برخی از استان‌ها به شدت با ضعف جدی مواجه است و هنوز اینترنت در بسیاری از روستاهای ما به صورت ۲G است و هنوز G۳ یا G۴ نیست که دانش آموزان یا دانشجویان بتوانند فیلم یا صدایی که برای آموزش ارسال می‌شود را ارسال یا بارگیری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که راهکار مجلس برای این مساله چیست؟ گفت: نکته‌ای که اکنون همکاران ما در مجلس مطرح می‌کنند، این است که تلویزیون باید در این مساله نقش برجسته‌تری را ایفا کند. همچنین باید در بحث زیرساخت‌ها کارها و اقدامات تکمیلی‌تری انجام شود، از این رو ضرورت دارد برای اینترنت و زیرساخت‌ها هزینه بیشتری شود.

محبی درباره اعتبار ویژه برای تجهیز اینترنت و زیرساخت‌های آن در کشور گفت: قرار شده است برای این کار در بودجه ۱۴۰۰ در بحث اینترنت روستایی، اعتبار مبالغ قابل توجهی در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اولویت‌های مجلس یازدهم در سال ۱۴۰۰ گفت: درباره برنامه‌های مجلس برای سال ۱۴۰۰ باید گفت که در مقوله آموزش و پرورش بیشتر بحث استخدام‌ها مطرح است. گونه‌های متنوعی از مدرسان را ما در آموزش و پرورش داریم که باید تعیین تکلیف شوند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات جدی ما در سال‌های آینده بازنشستگی گسترده‌ای است که رخ خواهد داد. از طرف دیگر جایگزین کردن نیروها باید طبق تاکید مقام معظم رهبری از طریق تریبت معلم و دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان انجام شود.

نماینده مردم سبزوار در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین شرایط ما در سال‌های آینده شرایط ویژه‌ای خواهد بود و بیشتر انرژی و وقت ما معطوف بر گزینش افراد برای تدریس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *