صفحه اصلی / جهان ترک / رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی: حضور ترکیه در قبرس ادامه خواهد داشت

رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی: حضور ترکیه در قبرس ادامه خواهد داشت

ارسین تاتار، رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی طی سخنرانی در کنفرانس «دریای جزایر و مشکلات روابط همسایگی با یونان» که از سوی دانشگاه «دوکوز ایلول» در ازمیر برگزار شد، درباره وضعیت مدیترانه شرقی و جزیره قبرس گفت: حضور ترکیه در جزیره قبرس باید ادامه داشته باشد.

تاتار در اینباره اظهار کرد: ترکیه یکی از طرف‌های ذی نفع در قبرس است. حضور ترکیه در جزیره قبرس باید ادامه داشته باشد. وگرنه نقشه هایی که شاهد تلاش برای اجرای آنها در اژه هستیم در مدیترانه شرقی نیز اجرا خواهد شد. نیت آنها مشخص است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ترکیه به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین کشور منطقه با پیشرفت و تقویت به راه خود ادامه می‌دهد. ترکیه طی سالهای اخیر اراده قوی خود در دفاع از تُرکهای قبرس را در عمل نشان داده است.

تاتار با تبریک نود و نهمین سالروز آزادسازی شهر ازمیر از اشغال نیروهای نظامی یونان طی جنگ استقلال ترکیه، افزود: یونان تلاش دارد مفاد توافقنامه لوزان را نقض کند.

رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی با تاکید بر اینکه ترکیه هیچگاه ادعاهای واهی یونان مانند مرزبندی ۱۲ میل دریایی یا هوایی را نخواهد پذیرفت، گفت: تُرک‌های قبرس تنها توافقی را که بر اساس اصل برابری طراحی شده باشد را خواهند پذیرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *