صفحه اصلی / ایران / سفیر ایران در پکن: فعالیت‌های چین در تورکستان شرقی «جرم و خشونت و کشتار نژادی نیست، بلکه «تلاش برای فقر زدایی» است

سفیر ایران در پکن: فعالیت‌های چین در تورکستان شرقی «جرم و خشونت و کشتار نژادی نیست، بلکه «تلاش برای فقر زدایی» است

تنها چند روز پس از امضای قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین، «محمدرضا کشاورز زاده»، سفیر ایران در چین، گزارش‌ های مربوط به «نسل کشی» مسلمانان تورک اویغور توسط حکومت کمونیستی چین را انکار کرد.

کشاورززاده در گفت‌وگویی که در رادیو بین‌المللی چین منتشر شده، مدعی شده که فعالیت‌های دولت چین در ایالت سین کیانگ(تورکستان شرقی) «جرم و خشونت و کشتار نژادی نیست، بلکه «تلاش برای فقر زدایی» است.

سفیر ایران گزارشات کشورهای مختلف و سازمان های بین المللی حقوق بشری درباره نسل کشی تورک های اویغور توسط چینی ها را «دروغ بافی» خواند و گفت آنها «نمی‌خواهند شاهد پیشرفت چین باشند.»

خبرگزاری رسمی دولت ایران «ایرنا» در گزارشی در این باره نوشت که رسانه‌های چینی از حرف‌های سفیر ایران در چین و سفر او به ایالت سین کیانگ(تورکستان شرقی) «تقدیر» کرده و گفته‌اند: «از دوستان ایرانی تشکر می کنیم که واقعیات سین کیانگ(تورکستان شرقی) را به جهان نشان دادند.»

تقدیر و ستایش سفیر ایران از اقدامات چینی‌ها در سرکوب تورک های اویغور در حالی صورت می‌گیرد که نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر در سال‌های اخیر گزارش‌های مستندی در مورد کار اجباری، شکنجه، عقیم سازی زنان اویغور، سرکوب اویغورها و تخریب مساجد اویغورها منتشر کرده‌اند.

طبق برآوردهای سازمان ملل متحد، دست‌کم یک میلیون نفر از تورک های مسلمان اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان در ایالت سین کیانگ(تورکستان شرقی) بازداشت شده و در اقامتگاههای اجباری نگهداری می‌شوند.

سکوت خامنه ای در برابر سرکوب مسلمانان اویغور توسط چینی ها و حمایت ایران از سیاست های چین در نسل کشی مسلمانان اویغور بازتاب های زیادی داشته است.

پیشتر علی مطهری، نماینده سابق تهران در توییتی نوشت نظاره‌گری جمهوری اسلامی در قبال سرکوب مسلمانان اویغور، مایه سرشکستگی است؛ آن هم در شرایطی که آمریکا به شکنجه مسلمانان سین سیانگ و تلاش چین برای محو فرهنگ اسلامی اعتراض می‌کند. مطهری علت سکوت ایران در این باره را «نیازهای اقتصادی» دانست.

لازم به ذکر است، در تیرماه سال ١٣٩۴، اویغورها به طرز وحشتناکی توسط حکومت چین سرکوب شدند که طی این سرکوب ها صدها تن از تورک های اویغور جان باختند.  در اعتراض به این سرکوب ها، شماری از شهروندان آذربایجان جنوبی در تبریز و اهر در راهپیمایی روز قدس سال ١٣٩۴، به حمایت از مسلمانان اویغور برخاستند. اما حکومت ایران تورک های آذربایجانی حامی مسلمانان اویغور را بازداشت و آنها را به حبس محکوم کرد.

دادگاه انقلاب تبریز آقایان «رسول رضوی»، «حسین رخشانی‌کیا» و «سئویندیک لطفی»، سه نفر از حامیان تورک های اویغور در روز قدس شهر تبریز را در مجموع به ۳ سال حبس محکوم و آنها را روانه زندان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *