صفحه اصلی / ایران / نماینده گنبد کاووس خواستار برکناری رییس فدراسیون سوارکاری به دلیل توهین به ترکمن‌ها شد

نماینده گنبد کاووس خواستار برکناری رییس فدراسیون سوارکاری به دلیل توهین به ترکمن‌ها شد

نماینده گنبد کاووس با تاکید بر اینکه رییس هتاک فدراسیون سوارکاری باید برکنار شود، گفت: «اگر با این فرد برخورد قاطع صورت نگیرد، وزیر ورزش را در مجلس استیضاح می کنیم.»

قرجه طیار در گفتگو با خبرگزاری موج، درباره اظهارات نژادپرستانه رییس فدراسیون سوارکاری ایران درباره ترکمن ها، گفت: «واقعا متاسفم از اینکه می بینیم در چهل سالگی انقلاب اسلامی، یک مدیر در نظام اسلامی چنین اظهارات توهین آمیزی علیه قومیت های رسمی کشور بیان می کند.»

او بیان اینکه ترکمن ها از این اظهارات بشدت ناراحت هستند افزود: «روزانه صدها پیام از مردم ترکمن دریافت می کنیم و آنها می پرسند چرا با این فرد هتاک برخورد نمی شود.»

قرجه طیار تاکید کرد: «خواسته ما، همان خواسته مردم است. این مدیر هتاک باید از کار برکنار و با وی برخورد قاطع صورت گیرد، تا درس عبرتی باشد برای دیگر مدیران کشور تا به خود اجازه ندهند به قومیت ها و مذاهب رسمی کشور توهین کنند.»

او افزود: «برای این منظور نامه ای به وزیر ورزش نوشته ایم و موضوع را با جدیت پیگیری می کنیم و اگر با این رییس فدراسیون سوارکاری برخورد قاطع صورت نگیرد، طرح استیضاح وزیر ورزش را ارائه خواهیم داد.»

وی با اشاره به انتشار بیانیه رییس فدراسیون سوارکاری ایران و عذرخواهی وی از مردم گفت: «مثل اینکه در کشور یک روال عادی شده است که مدیران حرفی می زنند و بعد می گویند منظورمان این نبوده و رسانه ها ناقص حرف های من را منتشر کرده اند و می خواهند با یک عذرخواهی ساده موضوع را تمام کنند.»

او تاکید کرد: «به طور قطع این موضوع را فراموش نکرده و تا برخورد قاطع و قانونی با رییس فدراسیون سوارکاری به دلیل توهین به قوم ترکمن، ماجرا را پیگیری خواهیم کرد.»

لازم به ذکر است اخیرا فایلی صوتی منتشر شده که در آن «مسعود خلیلی»، رئیس فدراسیون سوارکاری ایران، در اظهاراتی نژادپرستانه و ترک ستیزانه، ترکمن‌ها را «عشیره پیژامه‌پوش‌های فقیر سرکش معتاد» خوانده است.

در این فایلی صوتی خلیلی گفت که ترکمن‌ها انحصار ورزش سوارکاری را در اختیار خود گرفته و «سرکش» شده‌اند و او خواستار تشکیل گروهی با هدف شکستن انحصار این «فقیرهای معتاد پیژامه‌پوش» است.

این اظهارات نژادپرستانه خشم ترکمن ها را برانگیخته است. سردار آزمون فوتبالیست تورکمن تیم ملی فوتبال ایران نیز با انتشار پستی در اینستاگرامش ضمن محکوم کردن این اظهارات، خواستار پایان دادن به نژادپرستی علیه ترکمن ها در ایران شد.

نژادپرستی و ترک ستیزی در طول یکصد سال گذشته در ایران نهادینه شده است. نژادپرستان ایرانی با اعتقاد به برتری «نژاد آریایی»، ترک ها و سایر ملیت های ساکن ایران را مورد توهین و تحقیرهای نژادپرستانه قرار داده و حقوق آنها را پایمال می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *