صفحه اصلی / جهان / کاشف واکسن کرونا: ترکیه وطن اصلی ماست

کاشف واکسن کرونا: ترکیه وطن اصلی ماست

پروفسور اوغور شاهین، دانشمند ترک‌تبار کاشف واکسن کرونا و مدیرعامل شرکت بایون‌تک در گفتگو با خبرنگار آناتولی درباره امضای قرارداد خرید واکسن با ترکیه اظهار داشت: ترکیه وطن اصلی ماست. کمک به مردم ترکیه مایه خرسندی است.

شاهین در خصوص جزئیات این قرارداد با تاکید بر ارسال ۵۵۰ هزار دوز تا پایان امسال به ترکیه در مرحله اول، تصریح کرد: تا آخر امسال این دوزها به ترکیه ارسال خواهد شد. در ابتدا باید آمادگی لازم در زمینه لجستیک را داشته باشیم. همچنین درباره عوارض جانبی این واکسن بطور مثال احتمال ایجاد آلرژی، اطلاع‌رسانی خواهد شد. می‌خواهیم کادر درمانی نسبت به این عوارض احتمالی آمادگی داشته باشند تا بطور ایمن واکسن‌ تزریق شود.

وی افزود: شاید در ارسال این دوزها چند روز تاخیر رخ دهد. ولی قصد داریم ۳۰ میلیون دوز را تا پایان سال ۲۰۲۱ به ترکیه ارسال کنیم. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان ماه مارس سال آینده ۴.۵ میلیون دوز را به ترکیه ارسال خواهیم کرد. همه جهان نیاز به واکسن دارد. می‌خواهیم به صورت عادلانه این دوزها را ارسال کنیم.

شاهین همچنین با بیان اینکه غیر از ۳۰ میلیون دوز می‌خواهند دوز بیشتری را درصورتی که امکان داشته باشند و از سوی وزارت بهداشت ترکیه نیز تقاضا شود، ارسال کنند، گفت: سال آینده قصد داریم به همراه شرکت داروسازی فایزر بیش از یک میلیارد دوز واکسن تولید کنیم. باید به بیش از ۸۰ کشور این دوزها را ارسال کنیم.

مدیرعامل شرکت بایون‌تک همچنین ضمن تشکر از فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه بابت امضای قرارداد خرید واکسن با این شرکت، اظهار داشت: با آقای کوجا در روزهای اخیر ۶ بار تلفنی گفت‌وگو کردیم و به راه‌حل دست یافتیم. وی نیز بسیار کمک کرد. بالآخره موفق به امضای قرارداد شدیم. این یک اتفاق مهم برای ماست.

شاهین با اشاره به اینکه تا کنون به ۱.۵ میلیون نفر واکسن تولیدی خود را تزریق کرده‌اند، تاکید کرد: سردرد، بازو درد، کمی خستگی و گاهی اوقات تب به عنوان عوارض جانبی این واکسن‌ها دیده می‌شود، اما در عرض یک یا دو روز از بین می‌روند.

وی درباره واکسن تولید چین نیز گفت: واکسن چینی، واکسن بایون‌تک و یا واکسن کشوری دیگر مشکلی ندارد. مهم این است که به اندازه کافی واکسن در ترکیه وجود داشته باشد.

شاهین در ادامه با اشاره به تمایل خود برای سرمایه‌گذاری در ترکیه تصریح کرد: با سازمان پژوهش و فناوری ترکیه «توبیتاک» در حال مذاکره هستیم. قصد داریم یک نمایندگی دیگر شرکت بایون‌تک را در ترکیه افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: همکاری‌ با دانشمندان چند دانشگاه ترکیه را آغاز کردیم. می‌خواهیم علاوه بر واکسن‌های ضد عفونی، پژوهش‌های خود برای درمان بیماری‌های سرطانی را نیز در ترکیه انجام دهیم. اگر خدا بخواهد، تابستان آینده کارآزمایی‌های بالینی در زمینه سرطان را در ترکیه آغاز خواهیم کرد.

شاهین همچنین گفت: پس از اینکه در سال ۲۰۲۱ زندگی به روال عادی خود بازگشت، می‌خواهیم در مناطق مختلف ترکیه دفاتر بایون‌تک را دایر کرده و فعالیت‌های تحقیق و توسعه انجام دهیم. می‌خواهیم با دانشگاه‌ها و شرکت‌های ترکیه‌ همکاری کنیم.

وی از مردم ترکیه خواست در خصوص محافظت از خود در برابر ویروس کرونا حوصله و صبر به خرج دهند و سلامت عزیزان و بستگان خود و دیگران را به خطر نیندازند.

شاهین در پایان اعلام کرد که به احتمال زیاد، زندگی تا پایان تابستان سال آینده به روال عادی باز خواهد گشت و او در ماه آوریل یا می آینده به ترکیه سفر می‌کند.

آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *