صفحه اصلی / ایران / کشته و زخمی شدن دهها ترک قشقایی در اعتراضات خیابانی شیراز + فیلم

کشته و زخمی شدن دهها ترک قشقایی در اعتراضات خیابانی شیراز + فیلم

در تظاهرات خیابانی شیراز که در اعتراض به افزایش سیصد درصدی قیمت بنزین برگزار شد، دهها ترک قشقایی جان باخته یا زخمی شدند.

همزمان با آغاز اعتراضات به گرانی بنزین در ایران، در شهر شیراز «رنگین کمان اقوام» هم درگیری های شدیدی بین معترضان و نیروهای سرکوبگر ایران به وقوع پیوست. ترکان قشقایی و لرها در تظاهرات ضد دولتی شیراز نقش اصلی را بر عهده داشتند و این منطقه یکی از مراکز اصلی مبارزات ضددولتی بوده است.

در این اعتراضات مردم خانه امام جمعه شیراز را محاصره کردند که امام جمعه به کمک یک هلی کوپتر نظامی از مهلکه نجات یافت. به گفته منابع مطلع ماموران از داخل این هلی کوپتر مردم را هدف گلوله های جنگی قرار دادند. فیلم این حادثه در شبکه های اجتماعی نیز منتشر شده است.

کانون های اصلی درگیری در شیراز، شهر جدید «صدرا» در نزدیکی شیراز و شهرک کشن(کؤوشن) شیراز بوده که هر دو منطقه از ترکان قشقایی و لرها تشکیل شده بوده است.  

«روح الله مرادی قشقایی» مسئول کمیته حقوق بشر قشقایی اعلام کرده که در روزهای گذشته «کوچه های کشن سنگربندی شده و میدان جنگ تمام عیار» در جریان بوده و «اکثریت معترضین صدرا از تورکهای قشقایی و لرها» بوده اند.

به نوشته روح الله مرادی، روز دوشنبه، «عده ای از قشقایی ها و سرخی های سیاخ دارنگان، قره‌چمن، کوه چنار و آق چشمه که برای یاری رساندن به قشقایی های ساکن شهرک کشن شیراز می آمده اند در گردنه آق چشمه و حوالی پلیس راه جاده بوشهر شیراز توسط نیروهای امنیتی متوقف شده اند» و درگیری شدیدی میانشان به وقوع پیوسته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز نیز دیروز سه شنبه در تایید شدت درگیری های رخ داده در این شهر گفت که در جریان اعتراضات این شهر، «ارتش» نیز وارد ماجرا شده و به «نیروی انتظامی و بسیج» این شهر برای «تامین امنیت» کمک کرده است.

مسئول کمیته حقوق بشر قشقایی درباره آمار جانباختگان در شهر صدرا نوشت: «بر راساس اخبار دریافتی فقط در شهر صدرای شیراز تا این لحظه ۱۴ نفر کشته و بیش از سی نفر زخمی شده اند.»

به نوشته آقای مرادی، پنج نفر از ترکان قشقایی در میان این جان باختگان هستند که سه نفر از آنها از طایفه های دره شوری، کشکولی تیره ایوبلو و کشکولی تیره علمدارلو هستند. هویت دیگر جانباختگان هنوز مشخص نشده است.

سازمان عفو بین‌الملل هم دیروز با انتشار گزارشی از جانباختن دستکم ۱۰۶ نفر در طی اعتراضات به گران شدن بنزین در ایران خبر داد و کشته شدن حداقل ۶ نفر در شیراز و ۶ نفر در صدرا را تایید کرد.

به دلیل قطعی پنج روزه اینترنت در ایران و گستردگی میزان اعتراضات، آمار دقیقی از تعداد جانباختگان و زخمی شدگان این اعتراضات در دست نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *